تلاش میراث فرهنگی و مردم برای کاهش خسارات باران در بافت جهانی یزد

اداره کل میراث‎ فرهنگی یزد و ساکنان بافت تاریخی این شهر با توجه به سابقه خسارت ناشی از بارش‌های زمستان و بهار گذشته و پیش‌بینی‌هایی که در رابطه با بارندگی‌های جدید وجود دارد، نسبت به رفع خطر بناهای خود دست بکار شده‌اند.

به گزارش یزدی نیوزسال گذشته به دنبال بارش‌های زمستان و بهاره، بخش‌هایی از بافت‌های تاریخی استان یزد به ویژه بافت جهانی شهر یزد دچار آسیب و مشکلاتی شدند که با اقدام به موقع میراث فرهنگی و ساکنان در مورد آنها رفع خطر و از تخریب آنها جلوگیری شد.

 
امسال نیز به دنبال پیش‌بینی بارش‌های احتمالی برای یزد، اداره کل میراث فرهنگی استان با وجود محدودیت‌های اعتباری، زودتر از همیشه برای حفاظت از این بافت جهانی و پیشگیری از خطرات و آسیب‌های ناشی از باران در این بافت دست به کار شده است.
 
«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد به ورود سامانه بارشی به کشورمان اشاره و اظهار کرد: اداره کل میراث‎فرهنگی استان به منظور حفاظت از بافت‌ها و ابنیه تاریخی استان زودتر از هر سال برای انجام اقدامات پیشگیرانه پا در میدان گذاشته است.
 
وی به انجام طرح پایش ناودان‌های بناها و خانه‌های تاریخی در اوایل مهرماه نیز اشاره کرد و گفت: تنها در بافت تاریخی شهر یزد ۲۲ هزار پلاک ثبت شده که امکان پایش تمام این بناها و خانه‌ها توسط میراث فرهنگی وجود ندارد لذا با اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم خواستار اهتمام و مشارکت خود اهالی و ساکنان بافت به این موضوع شدیم.
 
این مسئول تاکید کرد: میراث فرهنگی در سال جاری اعتباری برای مرمت مشارکتی و اضطراری بناهای تاریخی ندارد و از این رو مالکان و ساکنان بافت تاریخی باید نسبت به پایش ناودان‌ها به عنوان یکی از اقدامات ضروری اقدام کنند.
 
وی از حفر بیش از  ۵۰ چاه جذبی در بافت تاریخی یزد نیز خبر داد و گفت: چاه‌های جذبی در محل‌هایی از بافت تاریخی که آب باران جمع می‌شود، با همکاری شهرداری حفر و ساباط‌هایی که در سال گذشته دچار مشکل شده بودند، مرمت و حفاظت شدند.
 
فاطمی افزود: هر چند که پایش، مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی هزینه زیادی دارد ولی در راستای رفع حداقلی مشکلات بافت تاریخی اقدام شده است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان در پایان از رفع خطر بسیاری از ابنیه، خانه‌ها و معابر بافت تاریخی یاد و خاطرنشان کرد: هر چند در راستای آماده شدن بافت تاریخی برای بارش‌های احتمالی اقدامات حفاظتی قابل توجهی انجام شده اما هنوز برخی از بناها و مناطق بافت تاریخی رفع خطر نشده‌اند که همکاری و مشارکت خود اهالی و ساکنان را می‌طلبد..
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..