طرح خدمات جامع سراج در اردکان اجرایی شد

طرح خدمات جامع سلامت روانی و اجتماعی موسوم به سراج همزمان با شش شهر کشورمان در اردکان اجرایی شد.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «سید محمد پورهاشمی» مدیر شبکه بهداشت و درمان اردکان با اشاره به اجرای طرح خدمات جامع سلامت روانی و اجتماعی موسوم به سراج در این شهرستان و به طور همزمان در شش شهرستان کشورمان، هدف از اجرایی این طرح را کاهش بار بیماری های روانی، انگ‌زدایی از بیماری‌های روانپزشکی و حمایت اجتماعی از اقشارآسیب‌پذیر به ویژه بیماران روانی مزمن عنوان کرد.

 
وی با بیان این که طرح سراج با محوریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان و با همکاری فرمانداری از تیرماه امسال در اردکان اجرایی شده است، بیان کرد: سراج در سه سطح فعالیت می‌کند که سطح پایه‌ی آن شامل غربال‌گری سلامت روان و سلامت اجتماعی جمعیت شهری است و همشهریان اردکانی می‌توانند با  مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت شهری از این خدمات بهره‌ند شوند.
 
وی سطح تخصصی این طرح را نیز شامل خدمات توانبخشی روزانه، مراقبت پس از ترخیص بیماران روانپزشکی مزمن، ویزیت در منزل بیماران مزمن روانپزشکی و مراقبت مشارکتی خواند که در کلینیک‌های تخصصی با حضور روانپزشک، روانشناس بالینی، مددکار اجتماعی و کاردرمانگر انجام می‌گیرد. 
 
پورهاشمی در این رابطه خاطرنشان کرد: کلیه موارد ارجاعی که در مراکز خدمات جامع سلامت غربالگری شده‌اند، می‌توانند این سطح خدمات را دریافت کنند.
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردکان در ادامه نیز سطح سوم طرح سراج را تحت عنوان بسته معرفی و آن را شامل سازمان‌دهی همکاری بین بخشی و جلب مشارکت مردم در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شهرستان از جمله با تشکیل خانه مشارکت‌های مردمی اعلام کرد.
 
وی اظهار کرد: ستاد خوداتکایی یکی از مهمترین بخش‌های بسته سوم سراج است که افراد نیازمند به حمایت اجتماعی می‌توانند پس از معرفی و ارجاع از مراکز خدمات جامع سلامت، براساس شاخص‌های تعیین شده از خدمات این ستاد که شامل معرفی برای سوادآموزی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، هماهنگی برای ایجاد امکان کار و چتر حمایتی با محوریت فرمانداری است، بهره‌مند شوند.
 
پورهاشمی در پایان نیز یادآور شد: تمام شهروندان می‌توانند برای آشنایی بیشتر و  دریافت خدمات این طرح به واحد بهداشت روان نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت شهری محل سکونت خود مراجعه کنند.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..