یک مسئول در آب منطقه‌ای یزد:

ارگان‌های صادرکننده مجوز گلخانه ملزم به استعلام از آب منطقه‌ی هستند

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به ضرورت تعامل و هماهنگی بین ارگان‌ها در صدور مجوز گلخانه‌ها، تصریح کرد: بنا بر مصوبات شورای حفاظت منابع آب استان و همچنین شورای حفظ حقوق بیت‌المال، ارگان‌های صادرکننده مجوز گلخانه ملزم به استعلام از آب منطقه‌ای هستند تا مباحث...

به گزارش یزدی نیوز«محمدحسین باقری» که در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اشکذر سخن می‌گفت، با تاکید بر این مطلب، اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از منابع آبی حساس استان واقع در این شهرستان، اظهار کرد:  نصب کنتور های هوشمند روی تمام چاه‌های صنعتی و کشاورزی تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است.

 
وی با اعلام خبر ارائه تسهیلات بانکی به چاه‌های کشاورزی در جهت خرید کنتورهای هوشمند، افزود: خوشبختانه طرح حاتم بانک انصار به منظور مساعدت با کشاورزان مدنظر قرار گرفته و در حال حاضر کشاورزان با مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت از این امکان بهره‌مند می‌شوند.
 
باقری با اشاره به چاه‌های صنعتی موجود در شهرستان اشکذر نیز افزود: عمده چاه‌های صنعتی در حال حاضر مجهز به کنتورهای هوشمند حجمی شده‌اند و برنامه‌ریزی لازم برای معدود چاه‌های فاقد کنتور نیز جهت نصب تا پایان سال جاری به عمل آمده است.
 
«ناهیدغلامنژاد» مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب با اشاره به خطرات ایجاد گلخانه‌ها در حریم چاه‌های شرب، اظهار کرد: ضروری است از صدور مجوز ایجاد گلخانه در حریم کیفی منابع آب شرب جلوگیری و با گلخانه‌های متخلف نیز برخورد شود.
 
وی با بیان این که تاثیر نفوذ مواد حاصل از کود و سموم در کشت‌های گلخانه‌ای با کشت‌های باز قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: محصولات کشاورزی تولیدی از طریق کشت‌های باز در تمام طول سال کشت نمی‌شوند و برای کشت آن‌ها نیز از کود و سم زیادی استفاده نمی‌شود، در حالی که در کشت‌های گلخانه‌ای بالاخص در گلخانه‌های مسقر در مجاورت زون‌های آب شرب، نفوذ مواد سمی به داخل منابع آب زیرزمینی یک موضوع نگران‌کننده است.
 
غلامنژاد در این رابطه به فعالیت کشتارگاه‌ها و دفع غیر بهداشتی فاضلاب برخی از واحدها نیز اشاره کرد و گفت: کشتارگاه‌ها حجم فاضلاب و آلایندگی خیلی زیادی دارند و در اثر گذر زمان نیز به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کنند.
 
«هادی هادی‌نسب» فرماندار اشکذر نیز در این نشست با اشاره به حساسیت زیاد زون آب شرب چرخاب در برابر منابع آلوده کننده، گفت: باید با واحدهای آلوده کننده  این منابع آبی به طور جدی برخورد شود چرا که سلامت و کیفیت آب مردم خط قرمز ما است و تمام توان خود را در مجموعه شهرستان برای حفظ سلامتی مردم به کار گرفته‌ایم.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..