شکستن طلسم کتابخانه مرکزی یزد پس از ۲۵ سال

به دنبال ناکامی مسئولان یزد برای اتمام طرح ساخت کتابخانه مرکزی شهرشان پس از ۲۵ سال، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ورود به این طرح، وعده بهره‌برداری آن را تا پایان امسال به یزدی‌ها داد.

به گزارش یزدی نیوزکتابخانه مرکزی یزد یکی از طرح‌های بزرگ و از زیرساخت‌های مهم استان در بخش کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شود اما این طرح پس از گذشت ۲۵ سال و دست به دست شدن‌ بین ارگان‌ها و دستگاه‌ها جهت تکمیل و بهره‌برداری تاکنون نیمه تمام و بلااستفاده باقی مانده است.

 
این طرح که پس از واگذاری به شهرداری یزد نیز تا مدت‌ها راکد باقی مانده بود، اخیراً در نشست مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یزد مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تکمیل آن با اجرای برنامه زمان‌بندی دقیق حداکثر تا سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌ها در اسفندماه امسال محقق شود.
 
«اسماعیل شفاعی» معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی در نشستی که در همین رابطه برگزار شد، با بیان این که نهاد به طور جدی دنبال تأمین هزینه‌های تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی یزد است، بیان کرده است که مشاور و پیمانکار طرح نگرانی خاصی بابت تأمین هزینه‌ها نداشته باشند و پرداخت وجوه مورد نیاز همزمان با تکمیل کتابخانه، به مرور صورت می‌پذیرد.
 
وی همچنین از واریز ۱۴ درصد مبلغ پیش‌پرداخت پیمانکار در روزهای آتی خبر داده و گفته است که مبالغ پرداختی به پیمانکار به صورت مستمر و منظم انجام خواهد شد و در مقابل نیز توقع داریم مراحل کار طبق زمان‌بندی صورت گرفته به پیش برود و طرح در موعد اعلام شده بهره‌برداری شود.
البته «هادی امیری» مدیر کل امور عمرانی نهاد نیز در این باره اعلام کرده که پس از برگزاری جلسه مناقصه کتابخانه و انتخاب پیمانکار، عملیات تکمیل کتابخانه به سرعت آغاز شده و در گام نخست نیز منتظر ارائه لیستی از ایرادات و نواقص طرح از سوی پیمانکار و مشاور هستند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع نواقص و کمبودها اقدام کنند.
 
البته صحبت‌ها و وعده‌های مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به پشتوانه بدقولی گذشته‌ی مسئولان استان، آنچنان مورد توجه افکار عمومی در یزد قرار نگرفت ولی  پیگیری‌های خبرنگار ایسنا نوید خبرهای خوشی در مورد تکمیل این طرح نیمه تمام می‌دهد.
 
موضوع را از طریق «حامد عطارها» معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد پیگیری کردیم که وی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با قوت نسبت به تحقق وعده‌های نهاد ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدوار هستیم که این کتابخانه به عنوان یکی از طرح‌های عمرانی نهاد کتابخانه‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی مهم استان امسال تکمیل و به بهره‌‎برداری برسد.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: هر چند هنوز مبلغ دقیقی برای تکمیل این طرح برآورد نشده است اما پرداخت مبالغ مورد نیاز پیمانکاران توسط نهاد کتابخانه‎های کشور به مرور و در چند مرحله در حال پرداخت است.
 
کتابخانه مرکزی یزد یکی از استانداردترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های استان خواهد بود که به گفته «مهدی رمضانی» معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، این نهاد تلاش خواهد کرد آن را در سالی که یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شده به مردم فرهنگ‌دوست یزد هدیه دهد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..