توضیح مدیرعامل صندوق احیاء در مورد انتقاد به نحوه واگذاری ابنیه تاریخی

مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی با تاکید بر این که نقدهایی که به روش واگذاری ابنیه تاریخی وجود دارد، مربوط به گذشته و در حال خلع ید است، تاثیر بخش خصوصی در احیاء ابنیه تاریخی و رونق گردشگری را یادآور می‌شود و می‌گوید: نباید اشکالات را به نحوی بزرگ‌نمایی شود که افکار عمومی...

به گزارش یزدی نیوز«هادی میرزایی»  با تاکید بر این که نباید از تاثیر بخش خصوصی در  احیاء ابنیه تاریخی و رونق گردشگری غافل شویم، اظهار کرد: در شرایط کنونی بودجه دولت کفاف مرمت و باز زنده‌سازی تعداد گسترده بناهای تاریخی کشور را نمی‌دهد لذا ضروری است با جذب و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فرصت جلب مشارکت‌های عمومی در حوزه گردشگری را فراهم کنیم.

 
وی در مورد وجود برخی انتقادات در مورد شیوه‌ مرمت ابنیه تاریخی نیز تصریح می‌کند: نقد در روش‌ مرمت امری رایج است چرا که در مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی شیوه‌های متفاوتی وجود دارد و در این میان باید یادآور شد که نقطه اتکای ما روش‎های مرمتی مبتنی بر دانش و تجربه‌ است تا موجب حفظ شأن و اصالت بنا شود.
 
این مسئول همچنین راجع به نقدهایی که گاهاً راجع به واگذاری بناهای تاریخی مطرح است، می‌گوید: نقد در روش واگذاری‌ها بیشتر مربوط به سیر واگذاری‌ برخی بناها در گذشته است چرا که گاهاً در این واگذاری‌ها منافع ملی لحاظ نمی‌شد، لذا در موارد مختلف با کمک دستگاه‌ قضایی در حال خلع ید بهره‎بردارانی هستیم که پیش از این با چنین روندی وارد سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از بناهای تاریخی شده‌اند.
 
وی با بیان این که مطرح کردن اشکالات بدون در نظر گرفتن نقاط قوت این سرمایه‌گذاری‌ها موجب انحراف افکار عمومی می‌شود، تصریح می‌کند: هم اکنون تعداد بناهای در حال بهره‎برداری صندوق که طی فرآیند مزایده واگذار شده‌‎اند، تعداد قابل توجهی است و این بناها در شهرهای مختلف نقش موثری در جذب گردشگران و اقدامات فرهنگی دارند.
 
میرزایی ادامه می‌دهد: در این مسیر با وجود آسیب‌هایی که ممکن است در زمینه برخی واگذاری‌ها وجود داشته باشد، نباید به نحوی بزرگ نمایی شود که اعتماد عمومی آسیب ببیند.
 
مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در پایان نیز استفاده از ظرفیت مشاوران متعدد در تهیه ایده و طرح اولیه برای به حداقل رساندن اختلاف نظرها را ضروری می‎داند و با اشاره به رشد واگذاری‌ها، اعلام می‌کند: برگزاری رویدادهای فرهنگی صندوق احیاء از سال‌های گذشته آغاز شده و از آنجایی که برگزاری این رویدادها با ارائه خدمات گردشگری قابل توجهی همراه است، هر دو هفته یکبار در هر استان استمرار خواهد یافت.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..