توسعه صنایع دستی ماموریت جدید صندوق احیای میراث فرهنگی کشور

مدیر عامل و رئیس هیئت‌ مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی از یزد به عنوان یکی از شاخص‌ترین استان‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری و میزان پذیرش سرمایه یاد کرد و از ماموریت جدید این صندوق برای احیا و توسعه صنایع دستی به ویژه صنعت فرش خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز«هادی میرزائی» در نشست با اساتید و صاحب نظران حوزه مرمت و معماری استان یزد با اشاره به تفاوت دیدگاه‌ها در رابطه با ابنیه تاریخی، اظهار کرد: یک نگاه محدود به سابقه تاریخی بنا و حفظ هویت بناهای تاریخی با منابع ملی است در حالی به دلیل محدودیت منابع، امکان احیای همه بناها با چنین نگاهی وجود ندارد و در نبود منابع ملی این ابنیه به تدریج  فرسوده‌تر می‌شوند.

 
وی افزود: نگاه دیگر، نگاهی منتقدانه به صدور صرفاً مجوزهای اقامتی و پذیرایی است که در حال اصلاح کارکردهای جدید فرهنگی و سایر بهره‌برداری‌ها در این بخش به ویژه در حوزه صنایع دستی هستیم.
 
این مسئول با اشاره به نگاه سوم به عنوان بهترین نگاه در مورد ابنیه تاریخی، تصریح کرد: در این نگاه، حفظ هویت و اثر به منظور حفظ فرصت‌های گردشگری و سرمایهگذاری با ایجاد فضای رقابتی است به طوری که باید با ایجاد این شرایط و افزایش تعداد درخواست‌های بنا، قابلیت‌های کاربری را نیز افزایش دهیم.
 
وی در ادامه مهمترین رویکرد و اولویت این صندوق را نشست با نخبگان دانست، گفت: با توجه به محدودیت نگاه منابع ملی و نبود امکان احیا و بهره‌برداری از تمام بناهای تاریخی و خوش سابقه بودن اعتماد به بخش دانشگاهی در کشور با توجه به ایجاد بناهای شاخصی مانند سر در دانشگاه تهران، برج آزادی و موزه هنرهای معاصر، تعامل با نخبگان را در اولویت قرار می‌دهیم.
 
میرزایی با اشاره به این که صندوق احیا در سال ۸۳ با رویکرد استفاده از بخش غیردولتی مبنی بر بهره‌برداری از بناها تشکیل شده است، گفت: در استان یزد حدود ۹۰ بنا براساس مصوبات هیات دولت و رییس وقت سازمان میراث کشور، به صندوق احیا واگذار شده است.
 
رییس صندوق احیای کشور در ادامه نیز استان یزد را از شاخص‌ترین استان‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری و میزان پذیرش سرمایه خواند و اضافه کرد: با توجه به ماده ۸ قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران، ماموریت جدیدی به صندوق مبنی بر احیا و توسعه صنایع دستی و صنعت فرش متناسب با ثبت این آثار محول شده است.
 
این مسئول به مرمت و احیای ۸۰ بنای در اختیار صندوق احیا صرفاً به همت بخش خصوصی اشاره و در رابطه با ضرورت رفع موانع و آسیب‌های مرحله سرمایه‌گذاری با استفاده از ظرفیت نخبگان، خاطرنشان کرد: گاهاً برخی از افراد به ظاهر دلسوز، به دنبال منافع فردی و گروهی خود مداخلاتی را در مورد برخی از بناها دارند و برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای منجر به توقف فعالیت‌ها می‌شود، البته در این رابطه نباید از نقش کنشگران فرهنگی هر استان در تبدیل فرصت‌های گردشگری چشم پوشید.
 
وی با اشاره به پیگیری صندوق در راستای اعمال وظیفه مشاوران برای نظارت از شروع تا بهره‌برداری و نظارت در حین بهره‌برداری از بناهای تاریخی، تصریح کرد: اعمال سلیقه در هنر طراحی مشکلی است که اگر به یک تیم متشکل از چند دیدگاه واگذار شود، برطرف خواهد شد لذا در واگذاری‌های جدید با یک مجموعه دارای نگاه عمومی و جامع اقدام خواهیم کرد و در این زمینه حاضر به جذب همکاری مشاوران هستیم.
 
این مسئول در مورد اهلیت به عنوان یکی از دیگر مشکلات در واگذاری بناهای در اختیار این صندوق نیز اظهار کرد: مشکل اهلیت و بومی نبودن سرمایه‌گذاران نیز با مشاور صاحب صلاحیت قابل برطرف شدن است.
 
وی  با بیان این که مشاوره اولیه به عنوان جزئی از برنامه‌های مزایده و و قبل از واگذاری به سرمایه گذاران داده می‌شود، گفت: قبل از واگذاری، مشاور و سرمایه‌گذاران ارتباطی نخواهند داشت و حداکثر استقلال، حفظ و متناسب با شان اثر برای آن طراحی می‌شود.
 
میرزایی افزود: کشورهای اروپایی با وجود این که از ابتدا هویتی نداشتند، این مسیر را آغاز کردند و تمام برنامه‌ریزی‌ها و خدمات گردشگری را به فرصت گردشگری تبدیل می‌کنند ولی متاسفانه هنوز در ایران این اتفاق روی نداده است.
 
وی با اشاره به نبود ارتباط بین بازار و دانشگاه، خاطرنشان کرد: پیشنهاد تعیین اولویت کاربری در یک برنامه دراز مدت در نظر گرفته شده اما افزایش واگذاری‌ها همچنان در اولویت است و در حین حال اصلاح سیاست‌ها در یک بازه زمانی مشخص مد نظر است چرا که صندوق احیا و ابنیه تاریخی فرصت زیادی برای اعمال این سیاست‌ها ندارد لذا از فعالان گردشگری و میراثی تقاضا داریم تا راهکارهای خود را به منظور اعمال در سیاستگذاری جدید ارائه دهند.
 
وی در ادامه با اشاره به اهمیت واگذاری‌های طولانی مدت، گفت: بازه عمر مفید واگذاری ۵ تا ۱۰ سال است چرا که فرد زمانی که بداند، بازه واگذاری کوتاه است از بی‌کیفیت‌ترین منابع استفاده می‌کند، از طرفی اجاره پایین صندوق نیز منجر به حفظ ارتباط ببین صندوق و سرمایه‌گذار می‌شود و وصول اجاره نیز از کاهش کیفیت فعالیت‌ها جلوگیری می‌کند.
 
میرزایی در بخش پایانی سخنانش به اهتمام بومگردی‌های به تمام طبقات اجتماعی نیز تاکید کرد و افزود: البته کیفیت بنا، پوشش و تجهیز آن با توجه اقلیم منطقه نیز اهمیت دارد.
 
در بخشی از این نشست که در محل پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد برگزار شد، اساتید، پیشکسوتان و دانشجویان رشته مرمت و معماری و همچنین کارشناسان میراث به ارائه نظرات و انتقادات نظر پرداختند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..