چشمه تاریخی غربالبیز مهریز خشک شد

چشمه غربال‌بیز شهرستان مهریز که فروردین ‌ماه امسال پس از خشکی‌های متمادی، دوباره جاری و موجب خوشحالی مردم و مسافران شده بود، به علت ناکافی بودن بارش‌ها دوباره خشک شد.

به گزارش یزدی نیوز«غربال‌بیز» چشمه‌ای تاریخی و بسیار کهن در اطراف مهریز است که با مرکز شهرستان مهریز ۱۰ کیلومتر و با مرکز استان یزد ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و همواره میزبان گردشگران، مسافران داخل و خارج استان و البته مردم منطقه است.

 
وجه تسمیه‌ی «غربالبیز» را برخی به وجود چشمه‌ی موجود و نحوه‌ی جوشش آب از حفره‌ها و لا به‌لای سنگ‌ها می‌دانند و عده‌ای آن را به سبب وجود بافت متخلخل سطح تحتانی دریاچه موجود در محل دانسته که در هر دو حالت نحوة حرکت آب شبیه عبور از منافذ یک غربال است.
 
روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایق‌ها بر روی آب روان، اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند اما امروزه تنها مقدار کمی از اطراف این چشمه پر آب می‌شود.
 
البتهدر اطراف این چشمه نیز آثاری به دست آمده که قدمت این منطقه را بیان می‌کند و از گذشته‌های دور و از دوران ساسانی حکایت دارد که از جمله این آثار می‌توان به گودی هاون شکل در بالای چشمه که با دست کنده شده و سه برج مثلث شکل در کوه بالای چشمه با قدمت بیش از ۴۰۰۰ سال و قبرهایی که از آن ظروف سنگی و اشیاء و نشانه‌هایی از عصر ناهیدپرستی و هزاران یادگار بزرگ زمان‌های بسیار دور بیرون آمده و حکایت از تاریخ کهن این ناحیه دارد، اشاره کرد.
 
چشمه غربالبیز از گذشته‌های دور دست‌خوش تغییرات بسیاری در محوطه خود شده اما در چند سال گذشته محوطه‌سازی زیبایی در اطراف آن شکل گرفته به طوری که در برخی اوقات سال به ویژه تعطیلات نوروز محیطی فرح‌بخش برای مسافران فراهم شده است.
 
این چشمه نیز همانند بسیاری از منابع آبی استان یزد در اثر خشکسالی‌های متوالی با کم‌آبی مواجه شده و هرچند در صورت مساعد بودن بارش‌ها جلوه‌گر طبیعتی زیباست ولی در نبود بارش‌ها خشک و برهوت می‌شود همانطور که پس از بارش‌های خوب اوائل امسال پرآب و اکنون به خشکی گرایید.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..