اداره موقوفات یزد با تعیین متولی از طرف واقف انجام می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با بیان اینکه اداره موقوفات با تعیین از طرف واقف انجام می‌شود گفت: وقفنامه را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که تولی‌گری و مدیریت آن توسط فردی معرفی شده از طرف واقف انجام شود.

به گزارش یزدی نیوز حجت‌الاسلام و المسلمین حسین زارع‌زاده در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه یزد اظهار داشت: نبی مکرم اسلام می‌فرمایند پرونده انسان با مرگشان بسته می‌شود مگر سه قشر از جامعه که پرونده آنها همچنان باقی می‌ماند و در آن امور مختلف نوشته می‌شود.

 
وی تصریح کرد: یکی از قشرهایی که پرونده آنها پس از مرگ باز می‌ماند و برای آنها ثواب نوشته می‌شود، افرادی هستند که از خود بنایی به وقف گذاشته‌اند و مردم از آن در طول تاریخ استفاده می کنند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اینکه در استان یزد مجموعه های وقفی بسیار بزرگی وجود دارد که قدمت آنها به بیش از چندصد سال می رسد عنوان کرد: تنها خدا می داند که این بناها چقدر در ارتقای درجه و رشد جایگاه واقفان آنها تاثیرگذار بوده است.
 
زارع‌زاده افزود: بخشی از دینداری مردم یزد را ما وابسته به واقفان خیراندیشی هستیم که از مال و دارایی خود به وقف کردن اماکن دینی و حوزه‌های علمیه پرداختند.
 
وی با اشاره به اینکه تمام نیازهای قدیم مردم در ایران بر اساس موقوفات انجام می‌شد گفت: آب انبارها، مساجد، حمام‌ها و موارد مختلف دیگر موقوفاتی بودند که برای رفع نیازهای مردم انجام می‌شد.
 
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد ادامه داد: حتی ما موقوفاتی داشتیم که برای زوار ائمه(ع) کفش ایجاد می‌کردند و برخی از وقف‌ها هم با نیاتی بوده که از جمله آن می‌توان به تامین پوشاک زمستانه برای نیازمندان اشاره کرد.
 
زارع‌زاده علم، فناوری، ازدواج، تامین جهیزیه دختران بی بضاعت، رسیدگی به حال محرومان اجتماع را از جمله نیازهای امروز جامعه برای وقف‌های جدید دانست و گفت: یکی از اقداماتی که الان در استان یزد به خوبی انجام شده آزادی زندانیان جرایم غیرعمد بود که اقدامی بسیار خوب است.
 
وی با بیان اینکه اداره موقوفات با تعیین از طرف واقف انجام می‌شود گفت: وقفنامه را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که تولی‌گری و مدیریت آن توسط فردی معرفی شده از طرف واقف انجام شود.
 
 
منبع:خبرگزای تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..