ظرفیت شوراهای حل اختلاف در کاهش ورودی پرونده‌ها استفاده شود

معاون رئیس کل دادگستری یزد در امور شوراهای حل اختلاف گفت: با استفاده صحیح و بهینه از ظرفیت شوراها در ایجاد صلح و سازش، قبل از ورود پرونده‌ها به محاکم، می‌توان کاهش ورودی پرونده‌ها و جلب رضایتمندی اصحاب دعوی از دستگاه قضایی را رقم زد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا حداد در حاشیه بازدید هیئت بازرسی استان از شوراهای حل اختلاف شهرستان اردکان اظهار داشت:با ابلاغ بخشنامه ارسالی از سوی رئیس قوه قضائیه، پیرامون ارجاع پرونده‌های محاکم کیفری و حقوقی قابل گذشت به شورا‌های حل اختلاف جهت ایجاد صلح وسازش، فعالیت شورا‌ها بیشتر می‌شود.

 
وی خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری مانده پرونده‌های موجود در شوراهای حل اختلاف شهرستان اردکاناز یک هزار و ۲۴۹ فقره به یک هزار و ۵۸ مورد رسیده و از ۲ هزار و ۸۱ فقره پرونده‌های وارده، ۲ هزار و ۲۲۷ فقره آن مختومه شده است و همچنین درصد ابلاغ الکترونیک در نیمه نخست امسال به ۸۳ درصد رسیده است که جای قدردانی از زحمات کارکنان شورا را دارد.
 
این مقام قضائی ابراز داشت: عدم اخذ هزینه دادرسی، فقدان تشریفات خشک دادرسی و سرعت بخشی در رسیدگی به پرونده‌ها برای جلوگیری از اطاله دادرسی از مزایای حل و فصل پرونده‌ها در شورای حل اختلاف است.
 
 
حداد با اشاره به اینکه ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف یکی از برنامه‌ها و اهداف این شوراها است، افزود: امروز شورا‌های حل اختلاف در کنار دیگر مراجع قضایی منشا خدمات زیادی در احیای هدف اصلی خود که اصلاح ذات البین است تلاش نمایند.
 
وی در ارتباط با پرونده‌‌های با موضوع تصادفات جرحی در شهرستان اردکان خاطرنشان کرد: چنانچه پرونده‌هایی با این موضوع که شرایط اولیه آنها فراهم شده باشد به شوراهای حل اختلاف ارسال شود، شاهد کاهش موجودی پرونده‌ها به دادسراها و محاکم و بالتبع کاهش اطاله دادرسی هستیم.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..