مدیر کل اوقاف یزد:

مجموعه تاریخی سلطان محمود شاه را واگذار می‌کنیم

مجموعه تاریخی «سلطان محمود شاه» بندرآباد اشکذر در استان یزد سال‌ها به حال خود رها شده و در حالی که به نظر می‌رسد این روزها حال و روز خوشی ندارد، اداره کل اوقاف و امور خیریه یزد نوید خبرهای خوشی برای آینده این بنای تاریخی می‎دهد.

به گزارش یزدی نیوزبقعه سلطان محمود شاه، مزار و خانقاه سلطان محمود شاه فرزند شیخ تقی‌الدین دادا است که از صوفیان و عرفای نامدار منطقه به شمار می‌رفته است؛ بنایی که مانند خیلی از آثار قدیمی یزد تا سال‌ها در زیر شن‌های کویر مدفون بوده ولی چندین سال پیش با تلاش میراث فرهنگی یزد، سر از شن‌های روان بیرون آورده است.

 
این خانقاه که زمان ساخت آن به قرن هفتم هجری قمری بازمی گردد، از حیث نقشه‌ی ساختمانی و طرز بنا به مسجد شباهتی کامل دارد. این مجموعه‌ی کم نظیر از طاق و تویزه‌هایی با خشت و گل ساخته شده است و از عمده‌ترین قسمت‌های آن می‌توان خانقاه، مسجد جامع، حسینیه، آب انبار، برج حفاظتی و مقبره را که مدفن عده‌ای از مشایخ سلسله «دادایی» است، نام برد.
 
در مسجد جامع این مجموعه محرابی به چشم می‌خورد که طرفین آن دو اتاق کوچک با تزئینات کاشی فیروزه‌ای وجود دارد و منبر مسجد نیز دارای کاشی‌های معرق با نقش‌های گره اسلیمی و خط ثلث است که از لحاظ هنری حائز اهمیت می‌باشد. در جنوب صحن آن نیز صفه‌ای به طول ۱۱ متر و در جنوب این صفه، گنبدی قرار دارد که با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ شش ضلعی و حواشی معرق پوشیده شده است.
 
سنگ قبرهای این مجموعه نیز به لحاظ هنر طراحی، خوشنویسی و حجاری بسیار ارزشمند هستند ولی نبود توجه مناسب به این مجموعه سبب شده تا مردم محلی و به وی‍ژه گردشگران داخلی و خارجی آشنایی کاملی نسبت به این بنای فاخر نداشته باشند و در سفر خود به شهرستان اشکذر بسیار سر سری از کنار آن عبور کنند در حالی که چنین بقعه‌ای می‌تواند در جذب گردشگران به منطقه رستاق تاثیر مثبتی داشته باشد و موجب آبادانی بیشتر این منطقه گردشگری شود.
 
از طرفی بسیاری از اهالی منطقه از این که آثار و کتیبه‌های ارزشمند به حال خود رها شه‌ی این بنای تاریخی که یکی از بناهای موقوفه تحت مالکیت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است، گلایه دارند و معتقدند که این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلاتی امنیتی در منطقه شود.
 
حجت الاسلام «حسین زارع‌زاده» مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا  در مورد برنامه‌ این اداره کل برای مرمت این مجموعه تاریخی خاطرنشان می‌کند: در جلساتی که در شهرستان اشکذر به منظور تصمیم‌گیری در مورد این بنا برگزار شد، مقرر گردید که بنای تاریخی مذکور با رعایت ضوابط و مقررات در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.
 
وی متذکر می‌شود: البته بخش خصوصی عملیات بازسازی، احیا و بهره‌برداری اقتصادی از این بنا را برعهده خواهد داشت که البته این بهره‌برداری باید با در نظر گرفتن تمام ضوابط میراثی انجام شود.
 
این مسئول در مورد مشکلاتی که موضوع چند مالکیتی بودن برخی بناهای تاریخی مانند بقعه «سلطان محمود بندرآباد» برای حفاظت از این بناها در استان ایجاد کرده است، اظهار می‌کند: این بنای تاریخی و سایر ابنیه مشابه آن، چند مالکیت ندارند بلکه تولی آن‌ها به عنوان یک بنای موقوفه برعهده اوقاف و متولیان موقوفه‌ است و ادارات، نهادها و دستگاه‎های دیگر باید با اجازه متولی موقوفه که گاهی ادارات اوقاف هستند، در مسائل مربوط به آنها دخل و تصرف کنند.
 
زارع‌زاده در پایان تصریح می‌کند: نظارت دستگاه‎های دیگر مثل میراث فرهنگی بر چنین اماکن موقوفه‌ای نباید دخالت مالکانه باشد بلکه باید بر طبق ضوابط میراث فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط دیگر اقدام شود.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..