افزایش دو برابری شیوع دیابت در بین زنان باردار یزدی

مدیر مرکز دیابت استان یزد: شیوع دیابت در بین بانوان باردار یزدی ۱۴ تا ۱۸ درصد است.

به گزارش یزدی نیوزمدیر مرکز دیابت استان یزد در دیدار مسئولان پژوهشکده رویان یزد با امام جمعه میبد گفت: شیوع دیابت نوع یک در کودکان ونوجوانان و زنان باردار در استان یزد یک و نیم تا دو برابر بیشتر از میانگین کشوری است.برآورد‌ها حاکی از آمار روبه رشد دیابت نوع یک و باداری در استان یزد

دکتر آقایی افزود: میانگین کشوری در این قشر جامعه در ایران ۷ تا ۹ درصد است در حالی که این درصد در استان یزد به ۱۴ تا ۱۸ درصد می‌رسد.
وی علت شیوع بالای دیابت در استان یزد را ناشی از سبک زندگی شامل تحرک بدنی، تغذیه، چاقی و استرس و همچنین ژنتیک دانست.
مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان یزد با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد زنان باردار تا بعد از مرحله بارداری همچنان درگیر دیابت هستند، گفت: با انجام برنامه‌های مراقبتی نزد پزشک معالج می‌توان باداری‌های بعدی را در کمال آرامش و سلامتی سپری کرد.
دکتر آقایی همچنین از اخذ مجوز برای راه اندازی مرکز دیابت در میبد خبر داد و گفت: با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم از جمله مرکز تحقیقات و ژنتیک در این شهرستان، مصمم هستیم تا شهرستان میبد را بعنوان قطب طرح‌های دیابت کشور معرفی کنیم.
امام جمعه میبد هم در این نشست گفت: استقرار مرکز ژنتیک در این شهرستان، فضا را برای فعالیت‌های آزمایشگاهی و تحقیقی در همه زمینه‌ها فراهم کرده است.
آیت الله اعرافی گفت: باید از این ظرفیت و امکانات برای گشودن افق‌های علمی جدید استفاده کرد چرا که دنیای آینده، دنیای علم و فناوری نوین به ویژه در زمینه ژنتیک است.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما
 

بخش نظردهی بسته شده است..