یزد میزبان پنجمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته‎ای

پنجمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته‏‌ای در کشاورزی و منابع طبیعی آخر آبان‌ماه سالجاری به میزبانی دانشگاه یزد برگزار می‏‌شود.

به گزارش یزدی نیوز دکتر «سید ابراهیم سیفتی‏زاده» در اولین جلسه کمیته راهبردی همایش با اشاره به برگزاری این همایش در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبانماه سالجاری، هدف از برگزاری این همایش را ارتقای استان در بحث کشاورزی  و منابع طبیعی هسته‏‌ای و ترویج دستاوردها در این حوزه دانست و افزود: در نظر داریم همایش بیش از آن که یک همایش علمی و روی کاغذ باشد، همایشی عملیاتی باشد لذا هدف تنها جذب مقالات به تنهایی نیست.

 
 وی ادامه داد: با توجه به نظر دانشگاه و با رایزنی‏‌هایی که با پژوهشگاه علوم و فنون هسته‎ای و پژوهشکده کشاورزی هسته‎ای انجام شده، مقرر شد تا گزارش‎های کشوری در قالب مقالات جمع‎آوری شود و از این مقالات به شیوه عملی در استان استفاده کنیم.
 
وی با اشاره به این که چهار دوره از این همایش در تهران و کرج برگزار شده و یزد میزبان پنجمین دوره برگزاری آن است، خاطر نشان کرد: در قالب برگزاری پنجمین دوره همایش، کارگاه‏‌های عملیاتی نیز تشکیل می‏‌شود تا از سخنرانی‏‌های معمول همایش‏‌ها فاصله بگیریم و کشاورزان و بهره‏‌برداران با شرکت در این کارگاه‏‌ها از  دستاوردهای استفاده از فناوری هسته‏‌ای در کشاورزی مطلع شوند.
 
سیفتی زاده با بیان عدم تمایل برخی از کشاورزان  به استفاده از روش‏‌های هسته‎‎ای و ترجیح دادن روش‏های سنتی در کشاورزی، گفت: این موارد دلیلی شد تا کارگاه‎های عملی را در کنار همایش برگزار کنیم و در روز دوم همایش قطعنامه و جلسه‏‌ای با مدیران استان تشکیل می‏‌شود تا یک کار عملیاتی در استان یزد شروع شود.
 
«سعید ترکش اصفهانی» دبیر اجرایی همایش نیز گفت: با معرفی پتانسیل‎های استان و دانشگاه یزد توانستیم موافقت پژوهشکده علوم و فنون کشاورزی  هسته‏‌ای کشور که چهار دوره همایش را در تهران و کرج برگزار کرده است، جلب کنیم و این همایش برای اولین بار به صورت استانی در دانشگاه یزد برگزار خواهد شد.
 
وی محورهای اصلی همایش را اصلاح نباتات، صنایع غذایی و مبارزه با آفات عنوان و اظهار امیدواری کرد که مباحث همایش بیشتر به سمت مباحث عملیاتی و چالش‏‌های موجود در استان هدایت شود.
 
به گفته دبیر اجرایی این همایش، برپایی نمایشگاه جهت ارائه دستاوردهای جدید و بازدید از پژوهشگاه علوم و فنون هسته‏ای در شهرستان تفت از جمله برنامه‏‌های جانبی پنجمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته ای در کشاورزی و منابع طبیعی خواهد بود.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..