برگزاری مجمع نکوداشت دکتر اسلامی ندوشن در زادگاهش

نویسنده و پژوهشگر یزدی با برشمردن تلاش‌های صادقانه دکتر «محمدعلی اسلامی ندوشن» برای معرفی پیشینه‌ی تاریخ فرهنگی ادبی و اسلامی ایران در دنیا، برگزاری مجمع نکوداشت وی در زادگاهش را پیشنهاد کرد.

به گزارش یزدی نیوز«حسین مسرّت» در این باره با اشاره به شعر «ندوشن کند تا ابد افتخار — ز اسلامی و این همه شاهکار» از «نادم یزدی»، گفت: دیار کویری یزد برخلاف زمین سترونش، آسمان پرستاره‌ای دارد، هماره و در هر دوره‌ای چندین نامور پهنه آسمانش را درخشش دگری داده و شب‌های تاریکش را چون روز روشن می‌کند و دیر زمانی نمی‌گذرد که آوازه‌ی این دانشی مردان، شهرها را در نور دیده و نام باستانی و مقدس یزد قرین نام پر افتخار آن‌ها می‌شود.

 
وی ادامه داد: سال‌هاست نام دکتر «اسلامی ندوشن» نامی آشنا برای دوستداران تاریخ و فرهنگ و ادب ایران است، چونان که بسیاری از دانش‌آموختگان کنونی، آشنایی خود را با بزرگانی چون فردوسی، حافظ، سعدی و دیگر مفاخر ادبی مدیون تلاش‌های این نادره مرد عرصه‌ی ادب و سخن می‌دانند و بسیاری از فرهیختگان کنونی، شفتیگی خود را به تاریخ و فرهنگ ایران مدیون کوشش‌های‌ این فرزانه عرصه تاریخ عنوان می‌کنند.
 
این نویسنده‌ی یزدی افزود: نگارش، ترجمه و تدوین نزدیک به ۵۰ کتاب و ۴۰۰ مقاله در زمینه‌های گوناگون ادب، تاریخ، داستان، اجتماعی، جامعه‌شناسی، ایران‌شناسی و نیز نشر دوره‌ی سه ساله‌ی مجلّه‌ی هستی، بخشی از کوشش‌های ارزنده او در راه پاسداری میراث ماندگار این سرزمین کهن و خدایی است.
 
به گفته وی، نه تنها ایرانیان، بلکه کمتر دانشمند و استاد دانشگاه‌های خارجی است که از میزان علم و آگاهی او بر دانش بشری بی‌اطلاع باشد. وی هر ساله در چندین مجمع به ایراد سخنرانی در زمینه‌های تخصصی خود می‌پردازد که بازتاب وسیعی در میان جهانیان داشته و باعث افزونی آبرو و وجهه برای ایرانیان شده است.
 
مسرت اظهار کرد: از این رو مناسب دارد به پاسداشت این همه پایمردی، همت و تلاش صادقانه در باز نمودن چهره‌ی روشنی از پیشینه‌ی تاریخ فرهنگی ادبی و اسلامی ایران و ارج نهادن بر کوشش‌های این دانشمند فرزانه که به حق نه تنها یکی از مفاخر ایران بلکه جهان است، مجمعی در نکوداشت او در استان زادگاهش یزد برگزار شود.
 
این پژوهشگر فرهنگ عامه‌ی یزد در پایان ابراز امیدواری کرد که با این کار نیک درس خوبی را فرا روی جوانان و نوجوانان و رهپویان دانش و آگاهی بگذاریم که نه تنها انسان‌های بی‌شماری از ثمرۀ تلاش این کوشندگان بهره می‌برند بلکه مردم قدرشناس ایران نیز هیچ‌گاه خدمات و زحمات آنان را از یاد نخواهند برد که گفته‌اند؛ «نام نیکی گر بماند زآدمی—- به کزو ماند سرای زرنگار».
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..