چرا آتش‌سوزی‌ در یزد افزایش یافته است؟

شهر یزد با وجودی که به نسبت سایر شهرهای بزرگ جمعیت بالایی ندارد ولی در حال حاضر آمار آتش‌سوزی‌های آن روز به روز در حال افزایش و میانگین آن بیش از چهار برابر شهرهای پیشرفته جهان است.

به گزارش یزدی نیوزسید محمد میرجلیلی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته یزد، اظهار داشت: در ابتدای هشت سال دفاع مقدس و حملات ظالمانه‌ای که به ایران اسلامی صورت گرفت، در هفتم مهر ۱۳۵۹ دشمن حمله‌ای هم به پالایشگاه آبادان داشت و مردم و آتش نشانان و رزمندگان اسلام با یکدیگر به تلاش برای اتفای حریق و آتش‌سوزی این پالایشگاه پرداختند که متاسفانه حملات وحشیانه مجددی به این پالایشگاه صورت گرفت و تعداد زیادی از مردم، آتش نشانان و رزمندگان حاضر به شهادت رسیدند.

 
سرپرست آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد ادامه داد: بعد از این حادثه شورای هماهنگی و امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور برای بزرگداشت یاد وخاطره این بزرگان، به شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور پیشنهاد داد که هفتم مهر به روز آتش نشان در نظر گرفته شود که این اقدام انجام شد.
 
وی سه مورد از اهداف نامگذاری این روز را شامل حماسه آفرینی آتش‌نشانان در آن روز، ترویج امور ایمنی به بهترین نحو و ایجاد زمینه‌ای برای آموزش همگانی دانست.
 
میرجلیلی با بیان اینکه حفاظت از جان و مال مردم موضوع اصلی اهداف این نامگذاری چه در حوزه عام و چه در حوزه داخلی آتش نشانی دانست و عنوان کرد: برای اینکه ما ماموریت‌هایمان را به نحو احسن انجام دهیم، کسانی که در شغل آتش‌نشانی مشغول می‌شوند باید شرایط خاصی داشته باشند.
 
سرپرست آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد آمادگی جسمانی و روحی بالا را یکی از این شرایط دانست و گفت: به دلیل نوع حوادثی که آتش‌نشانان در آن حضور دارند نیاز به آمادگی بدنی بالایی دارد تا اگر اتفاقی برای خود آنها افتاد هم بتوانند جان دیگران را نجات دهند و هم خود از خطر خارج شوند.
 
وی تصریح کرد: دوره‌های آموزشی بلند مدت تخصصی یکی دیگر از پیش نیازهایی است که برای فعالیت آتش نشانان وجود دارد و با توجه به افزایش خطرات و حوادث در سال‌های اخیر، این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد.
 
میرجلیلی خاطرنشان کرد: اکثریت کسانی که در سازمان آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند باید مهارت کافی برای آموزش دادن مردم در حوزه‌های مرتبط با این سازمان داشته باشند.
 
سرپرست آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد تغییر در سبک زندگی و معماری شهری مردم را دلیل ایجاد و فعالیت آتش‌نشانی دانست و عنوان کرد: در حدود ۶۰ تا ۷۰ سال گذشته ما اصلا در شهر یزد ایستگاه آتش‌نشانی نداشتیم و پس از آن نیاز به احداث احساس شد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ ایستگاه دایر در سطح شهر داریم و دو ایستگاه آتش‌نشانی هم در حال احداث است عنوان کرد: روز به روز هم تعداد آتش‌سوزی‌هایی که در سطح شهر رخ می‌دهد افزایش پیدا می‌کند.
 
میرجلیلی در ارتباط با دلیل افزایش آتش‌سوزی در یزد گفت: اکنون با یک بررسی ساده مشاهده می‌کنیم که کشورهای پیشرفته با وجودی که جمعیت شهرهایشان از ما بیشتر است، ولی آتش سوزی آنها شاید یک چهارم ما هم نباشد.
 
سرپرست آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه دلیل این موضوع این است که زندگی ما تقلیدی است تصریح کرد: در گذشته همه ما فضایی در منزل به نام مطبخ داشتیم که در آن غذا پخت و پز می‌شد و این فضا جدای از سایر بخش‌های منزل بود اما الان در آشپزخانه اجاق گاز و همه وسایل برقی استفاده می‌شود و فرش هم تا کنار اجاق گاز کشیده شده است.
 
وی ادامه داد: در کنار این موضوع کابینت‌های چوبی هم به کنار اجاق گاز کشیده شده و اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد سریعا آتش به کابینت، فرش و پرده کشیده می‌شود و تمام خانه به سرعت در آتش می‌سوزد.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..