زوال سالانه ۷۰۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی ابرکوه

فرماندار ابرکوه خسارت فرصت‌های از دست رفته در بخش کشاورزی ابرکوه را سالانه حدود هفت هزار میلیارد تومان ذکر کرد و جهاد برای تغییر الگوی کشت در این شهرستان را یک تکلیف خواند.

به گزارش یزدی نیوز«محمد کاظمی‌نسب» در جلسه شورای اداری شهرستان ابرکوه در استان یزد گفت: بخش کشاورزی ابرکوه با مصرف چهار هزار لیتر آب در ثانیه و اشتغال هشت  هزار نفر، سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان سود و خلق ثروت دارد.

 
وی با بیان این که تنها یکی از واحدهای صنعتی شهرستان با مصرف آب کمتر از ۱۰ لیتر در ثانیه  سالانه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان سودآوری دارد، تأکید کرد: این آمار و وضعیت نشان می‌دهد که باید در رابطه با بهره‌وری بخش کشاورزی تجدیدنظری در شهرستان صورت گیرد و تحولی اساسی در الگوی کشت و شیوه آبیاری انجام شود.
 
کاظمی‌نسب به هزینه فرصت‌های از دست‌رفته در بخش کشاورزی که کمتر به آن توجه می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزی ابرکوه می‌تواند در یک سال حدود هفت هزار میلیارد تومان سود داشته باشد که متأسفانه در حال حاضر سود این بخش ۱۰ برابر کمتر از این میزان است.
 
وی با بیان این که کشاورزی ابرکوه ناگزیر به تغییر الگوی کشت است، ابراز کرد: باید چرایی مقاومت بهره‌وران در مقابل تغییر الگوی کشت شناسایی شود و از این خسارت بزرگ که هر سال به بخش کشاورزی شهرستان وارد می‌شود، جلوگیری کرد.
 
فرماندار  ابرکوه  اقدام به جهاد تغییر الگوی کشت را تکلیف دستگاه‌های مربوطه دانست و تأکید کرد: بیش از این نباید برای کشاورزی به شیوه سنتی، وقت و اعتبار صرف کرد.
 
ضرورت هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های کاردانش برای تأمین آینده شغلی موضوعی بود که در ادامه این نشست از سوی «محمدعلی کریمی» رییس اداره آموزش ‌و پرورش شهرستان مطرح شد.
 
وی از ساماندهی ۱۰ هزار دانش‌آموز در ۱۰۷ فضای آموزشی برای سال تحصیلی جدید خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر شش طرح مدرسه‌سازی در شهرها و روستاهای ابرکوه در حال ساخت است و این در حالی است که ۳۳ مدرسه فرسوده در شهرستان نیز نیازمند بازسازی هستند.
 
کریمی با اشاره به بیکاری و بلاتکلیفی فارغ‌التحصیلان رشته انسانی، ابراز کرد: برای جلوگیری از این وضعیت باید در بین اولیا این انگیزه را ایجاد کرد که فرزندان خود را به سمت رشته‌های کاردانش و فنی هدایت کنند تا آینده شغلی آنان تأمین شود.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..