کاهش ۳۰ درصدی قیمت میوه در یزد

در حالی قیمت میوه در یزد با کاهش ۳۰ درصدی روبه‌رو شده، که میوه‌های پاییزه در حال ورود به بازار هستند و لازم است نسبت به جلوگیری از قیمت بالای این محصولات تمهیدات لازم اندیشیده شود.

به گزارش یزدی نیوزمیوه به‌عنوان یکی از مهمترین مواد خوراکی که در سبد خانوار قرار دارد، در طول سال با کاهش و افزایش قیمت‌هایی روبه‌رو است که همین موضوع سبب خبرسازی این محصول در جامعه می‌شود.

 
به ویژه در طول یکی دو سال اخیر، بسیاری از میوه‌ها در دورانی با رشد قابل توجه قیمت خود به صدر اخبار محصولات خوراکی دست یافتند و تا مدتی در این افزایش قیمت ماندند و دوباره به وضعیت عادی خود و یا نزدیک به آن برگشتند، برخی میوه‌ها هم بازگشت قابل توجهی به قیمت‌های قبل نداشتند و در حالت‌های عادی خود باقی ماندند.
 
گوجه، پیاز و سیب زمینی به عنوان محصولاتی که به صورت مداوم و روزانه مورد مصرف تمام خانوارها قرار دارد و تقریبا روزی نیست که غذای یک خانوار از این سه موضوع بهره‌ای نداشته باشد، افزایش قیمت های عجیبی داشتند؛ در کنار آن میوه‌های فصلی در فصول مختلف سال هم خبرسازی‌های گسترده‌ای داشتند به گونه‌ای که قیمت هندوانه و خربزه در ابتدای تابستان امسال سبب ناراحتی مردم شده بود.
 
با این وجود در روزهای اخیر قیمت میوه با کاهش‌هایی روبرو بوده و تقریبا تمام محصولات کمی کاهش پیدا کرده و بر اساس مشاهدات میدانی آرامشی قابل توجه در میادین و مکان‌های عرضه کننده میوه و تره‌بار در آخرین روزهای گرم تابستان درسطح شهر یزد حکم فرماست.
 
اینکه چرا در طول تابستان یا حتی سال با تعادل و کاهش قیمت روبه رو نیستیم و چه اتفاقی می‌افتد که هر از چندگاهی قیمت یک محصول سربه فلک می‌کشد یا محصولی دیگر کمیاب و یا نایاب می‌شود موضوعی بود که با رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان یزد در این رابطه به گفت‌و‌گو نشستیم.
 
حسین مشرف رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان یزد در این باره اظهار داشت: به جز خیار سبز که به دلیل خنک‌تر شدن هوا و باردهی کمتر قیمت نسبتا بالایی دارد، قیمت مابقی میوه‌ها کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی داشتند.
 
وی با اشاره به بارندگی‌های فراوان امسال بیان کرد: سطح کشت محصولات امسال افزایش یافته و همچنین با سرمازدگی کمتری روبه‌رو بودیم که این دو عامل به افزایش تولید میوه‌ها کمک کرده است.
 
رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان یزد با اشاره به تحولاتی که در بازار میوه وجود دارد افزود: عرضه و تقاضا نرخ گذار میوه و تره بار است و هر چه عرضه بیشتر باشد قیمت‌ها ارزان‌تر است.
 
حسین مشرف به فراوانی و  تنوع بسیار خوبی از میوه و تره بار در سطح استان یزد اشاره کرد و گفت: امسال سال باردهی درختان بوده و از نظر سردرختی محصولات فراوان است.
 
وی با اشاره به اینکه یزد بیشتر در کشت گلخانه‌ای فعالیت دارد افزود: با درخواست به موقع به اندازه کافی از شهرهای اطراف انواع میوه و تره‌بار به استان وارد شده و در این زمینه کمبودی نداریم.
 
مشرف با بیان اینکه در حال حاضر نرخ‌ها به گونه‌ای پایین نگه مانده و تنوع محصول زیاد و فراوانی در بازار بسیار است عنوان کرد: رضایت مردم از بازار میوه و تره بار را هنگام خرید می‌توانیم ببینیم.
 
کاهش قیمت میوه سبب شده که آرامشی در این بازار به وجود آید اما با توجه به اینکه به فصل سرد سال و ورود میوه‌های پاییزه و زمستانه به بازار نزدیک می‌شویم، به نظر می‌رسد لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا بتوان جلوی گرانی این محصولات در بازار گرفته شود.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..