مدیرکل دامپزشکی استان یزد:

کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یزد/مرغداری‌ها تحت نظارت جدی

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اینکه هیچگاه و در هیچ فصلی نباید از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان غفلت کرد، گفت: خوشبختانه این بیماری اکنون در استان یزد کنترل شده است.

به گزارش یزدی نیوزعلی‌اکبر حدادزاده  با اشاره به اینکه یکی از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام که خسارات جدی و جبران ناپذیر اقتصادی به صنعت مرغداری و پرورش طیور وارد می‌کند، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، اظهار داشت: سهل انگاری مرغداران و دامداران می‌تواند باعث بروز مشکلات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی جدی در استان شود.

 
وی با اشاره به اینکه دامپزشکی رسالت خود را در زمینه کنترل بیماری‌ها و پایش و رصد و نظارت همچنین واکسیناسیون و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها انجام می‌دهد، افزود: دامپزشکی سد دفاعی در برابر شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام در جامعه است اما برای انجام ماموریت خود نیاز به مشارکت و همراهی مردم و دامداران و مرغداران دارد.
 
حدادزاده با اشاره به اینکه استانی نظیر یزد شرایط ویژه‌ای در زمینه کنترل بیماری‌ها دارد، تصریح کرد: شرایط خاص استان نظیر وضعیت خشک و کویری بودن آن، قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی که باعث افزایش میزان تبادلات در استان می‌شود و بسیاری از موارد دیگر، از فاکتورهای مهم خطر در بروز بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که این امر حساسیت کار دامپزشکی یزد را بیشتر می‌کند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان یزد تاکید کرد: در حال حاضر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های تأثیرگذار در حوزه اقتصادی و اجتماعی است که با ساماندهی واحدهای غیراستاندارد، تعیین تکلیف واحدهای غیرمجاز، کنترل طیور بومی و اطلاع رسانی به مرغداران در حال پیشگیری است و بیماری تقریبا تحت کنترل درآمده اما نیاز به رعایت اصول بهداشتی توسط مرغداران، بیش از پیش است.
 
وی با اشاره به نقش مهم امنیت زیستی و رعایت اصول بهداشتی در حفظ صنعت مرغداری، خواستار توجه جدی مرغداران به این مهم به منظور جلوگیری از صدمات بهداشتی و اقتصادی به جامعه شد.
 
مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک ویروس توانمند است که خود را با علائمی همچون بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و کاهش شدید مصرف دان نشان می دهد، افزود: این بیماری به طور ناگهانی در گله انتشار می‌یابد و باعث تلفات با روند افزایشی در گله می‌شود.
 
حدادزاده خاطرنشان کرد: این بیماری در صورتی که از سوی مرغداران مخفی شود، باعث انتشار در استان و ایجاد خسارات اقتصادی فراوان می‌شود بر این اساس ضروری است در صورت مشاهده علائم بیماری، موضوع به سرعت به شبکه دامپزشکی شهرستان و یا سامانه ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان گزارش داده شود تا با پیگیری به موقع از انتشار بیماری جلوگیری شود.
 
وی از بازرسی مستمر از واحدهای مرغداری خبر داد و گفت: برای کنترل این بیماری خطرناک، مرغداری‌ها به طور مرتب تحت نظارت جدی هستند و دامپزشکی در راستای تامین سلامت مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..