مشارکت ۲۵ هزار نفری اردکانی‌ها در طرح ملی فشارخون

مدیر شبکه بهداشت اردکان با بیان این که تاکنون بیش از 25 هزار نفر از شهروندان اردکانی در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون غربالگری شده‌اند، یادآورشد: این طرح تا پانزدهم تیرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش یزدی نیوز  دکتر «سید محمد پورهاشمی» در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اقدامات انجام ‌شده در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در شهرستان اردکان، گفت: این طرح از ۲۷ اردیبهشت‌ماه در اردکان کلید خورد و با اطلاع‌رسانی مناسب، فاز اجرایی این طرح از ابتدای تیرماه آغاز شد.

 
وی با بیان این که در این طرح پایگاه‌های ثابت و سیار نسبت به اندازه‌گیری فشارخون مراجعین اقدام می‌کنند، گفت: تاکنون بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی برای کنترل فشارخون خود مراجعه کرده‌اند و فشارخون حدود شش هزار نفر نیز در ایستگاه‌های سیار مستقر در کارخانه‌ها، درمانگاه‌های سطح شهر، هلال‌احمر، بیمارستان‌، بسیج جامعه پزشکی و مطب‌ها ثبت ‌شده است.
 
پورهاشمی با اشاره به این که در مجموع تاکنون بیش از ۲۵ هزار اردکانی در این طرح غربالگری شده‌اند که ۵۷ درصد از جمعیت هدف را شامل می‌شود، اظهار کرد: این طرح تا پانزدهم تیرماه ادامه دارد و امیدواریم در مدت باقیمانده افراد ۳۰ سال به بالا به ویژه بیماران کلیوی و زنان‌باردار با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون شرکت کنند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش در اهمیت کنترل فشار خون، بیان کرد: نزدیک به ۴۵ درصد از مرگ‌ومیرها ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی هستند.
 
به گفته‌ی این مسئول، فشار خون در بدن باید در اندازه طبیعی باشد چرا که افزایش آن با ضربه به جدار عروق می‌تواند موجب زخم شدن دیواره رگ‌ها و بروز عوارض و بیماری‌هایی برای انسان شود.
 
پورهاشمی افزود: فشارخون در سنین و حالات مختلف افراد متفاوت است ولی فشارخون طبیعی ۱۲۰ روی ۷۰ میلی‌متر جیوه است و اگر ۱۳۹ روی ۸۹ میلی‌متر جیوه شود، فشارخون بالا محسوب می‌شود.
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردکان با عنوان این که فشارخون در دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی می‌شود، تصریح کرد: علت فشارخون نوع اولیه مشخص نیست و این در حالی است که حدود ۹۰ درصد موارد مبتلا به فشارخون را شامل می‌شود و نیازمند درمان مستمر و همیشگی است.
 
منبع:ایسنا
 

بخش نظردهی بسته شده است..