فرماندار اردکان: مطالعه کتاب را از عقب ماندگی خارج کنیم

فرماندار اردکان گفت: در سال‌های گذشته به‌واسطه ورود فن‌آوری به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، در امور مطالعه کتاب عقب‌ماندگی‌هایی ایجاد شده و باید به دنبال فعالیت‌ها و طرح‌های کارشناسانه‌ای بود تا فرهنگ مطالعه کتاب در بین مردم جا بیفتد.

به گزارش یزدی نیوز بهروز شهابی زاد روز شنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اردکان افزود: باید از علاقه‌مندی مردم به فضاهای مجازی استفاده کرد و زمینه افزایش سرانه مطالعه از طریق این فضاها را به‌وجود آورد؛ چرا که کتابخانه های اینترنتی اطلاعات به‌روزتری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

 
وی اضافه کرد: عدم مراجعه به کتابخانه های عمومی را نشانه فقر فرهنگی نمی‌دانم؛ اما رونق کتابخانه ها مسلماً رشد و توسعه فرهنگی را در پی خواهد داشت.
 
رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اظهار داشت: با گسترش برنامه‌های متنوع، شاد و جذاب می‌توان مردم را به سمت کتابخانه‌ها کشاند و با معرفی کتاب‌های مناسب، انگیزه و میل مطالعه را در فرد ایجاد کرد.
 
فرماندار اردکان همچنین از دهیاران روستاهای فاقد کتابخانه خواست که بر اساس نیاز روستا، قفسه کتاب را برای مردم منطقه مهیا و دسترسی مردم را به کتاب تسهیل کنند.
 
وی در ادامه بیان داشت: در نظر داریم طرح اتوبوس‌کتابخانه سیار را نیز در شهر اردکان اجرا کنیم و در صورت بازدهی مناسب، این طرح را به مناطق روستایی نیز تعمیم دهیم.
 
فرماندار اردکان پیشنهاد داد در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی و ایجاد انگیزه در مردم برای مطالعه کتاب، از طریق بنرهایی در سطح شهر، کتاب مناسب برای مردم معرفی شود.
 
ساخت المان کتاب‌های شاخص نویسندگان بومی و ایجاد پارک کتاب نیز از طرح‌هایی بود که در جهت بالا بردن سرانه مطالعه در این جلسه مطرح و مورد تأیید فرماندار اردکان قرار گرفت.
 
رئیس اداره کتابخانه های عمومی اردکان نیز در این نشست با بیان اینکه ۱۴ باب کتابخانه در شهرستان دایر است اظهار داشت: از لحاظ سرانه مطالعه کتاب نیز در حد وسط استان یزد قرار داریم.
حسین پایدار گفت: از جمله مشکلات کتابخانه های عمومی اردکان می‌توان کم بودن کتاب مورد نیاز مخاطب و نیز متراژ زیربنا و ساختمانی عنوان کرد.
وی بابیان اینکه اردکان شهر علم و هنر زادگاه علما و دانشمندان و روشنفکران بزرگی است که باید برند یونان کوچک آن حفظ شود.
 
شهردار اردکان هم در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اردکان خواستار ورود خیرین به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی شد و خاطر نشان کرد: خیرین برای کاری اثربخش و ماندگار در فرهنگ جامعه به عرصه تأسیس و تجهیز کتابخانه ها ورود پیدا کنند.
اباذر غفوری افزود: خیرین با ورود به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی سنگ بنای رشد معنوی و فرهنگی جامعه را بگذارند.
وی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کتابخانه سیار اتوبوسی در شهر اردکان خبر داد و تصریح کرد: دغدغه‌ها و سرگرمی‌های روزمره ما را از کتاب‌خوانی دور کرده است و باید با تغییر شیوه‌های اجرایی و استفاده از ایده‌های خلاقانه راه‌های آشتی مردم با کتاب را پیدا کنیم.
 
همچنین در این نشست، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اردکان بر عملیاتی شدن مصوبات انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان تأکید کرد.
محمدجواد شاکر تمامی دستگاه‌های فرهنگی را در ترویج مقوله مهم کتاب و کتاب‌خوانی مسئول دانست و اظهار داشت: با توجه به اهمیت مباحث مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی اعضا این انجمن باید برای اجرایی شدن مصوبات اقدام کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه علاقه به مطالعه باید از کودکی در افراد نهادینه شود؛ اضافه کرد: با اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی مورد علاقه کودکان، آن‌ها را به حضور در کتابخانه ها جذب کنیم.
 
در پایان این نشست از شهردار اردکان به دلیل همراهی فوق العاده در پرداخت نیم درصد شهرداری‌ها با لوح سپاس تقدیر شد.

منبع:ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..