افزون بر ۲۴۸ هزار یزدی در طرح غربالگری فشار خون شرکت کردند

no-thumbs

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به آغاز طرح بسیج ملی فشار خون همزمان با سراسر کشور از ۲۷ اردیبهشت ماه ۹۸ گفت: تاکنون ۲۴۸ هزار و ۲۸۸ نفر از افراد بالای ۳۰ سال استان در طرح غربالگری فشار خون شرکت کردند.

به گزارش یزدی نیوز دکتر محمدرضا دهقانی با بیان اینکه طرح یادشده تا ۱۵ تیر ماه جاری ادامه دارد، افزود: تاکنون ۴۵ درصد جامعه هدف در طرح شرکت کردند، امیدواریم ظرف چند روز آینده این تعداد به ۱۰۰ درصد برسد.

 
وی ادامه داد: از مجموع افراد، ۱۷۶ هزار و ۸۰۲ نفر فشار خون خود را در سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) و مابقی در ایستگاه‌هایی که به همین منظور در شهرهای استان دایر شده بود، ثبت کرده‌اند.
 
معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه در این طرح علاوه بر افرادی بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران کلیوی بدون شرط سنی مورد غربالگری قرار می‌گیرند، افزود: از جمعیت یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفری استان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، تعداد ۵۶۳ هزار و ۲۹۷ تن گروه هدف هستند که طبق برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش باید نیمی از این تعداد مورد غربالگری فشار خون قرار گیرند.
 
وی خاطر نشان کرد: در این زمینه ۳۰۳ ایستگاه موقت در تمامی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت فشار خون افراد را به صورت رایگان انجام می‌دهند.
 
دهقانی اضافه کرد: اگر هنگام طرحف فشار خون فرد ۱۸۰ روی ۱۱۰ باشد به صورت اورژانسی به مراکز درمانی توسط تیم درمان انتقال داده می‌شود تا از ابتلای بیمار به سکته قلبی یا مغزی پیشگیری شود.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: از گروه‌های هدف می‌خواهیم برای اندازه گیری فشار خون به مراکز ثابت و سیار، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت استان مراجعه یا فشار خون خود را در سامانه خود اظهاری به آدرس http://salamat.gov.ir ثبت کنند.
 
ثبت ۴۰ هزار و ۶۴۶ بیمار دارای فشار خون در سامانه سیب
 
دهقانی با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) استان ثبت است، اضافه کرد: قبل از اجرای طرح بسیج ملی فشار خون ۳۸ هزار و ۸۰۰ نفر دارای فشار خون بودند که اکنون این عدد به ۴۰ هزار و ۶۴۶ نفر رسیده است.
 
وی با بیان اینکه بیماری فشار خون دومین علت مرگ و میر در دنیاست، افزود: ۴۰ درصد شهروندان یزدی مبتلا به فشار خون هستند که از بیماری خود موضوع بسیار خطرناکی هم است، اطلاع ندارند.
 
طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا پویش ملی است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رئیس شورای راهبری آن است وبه دستور رئیس جمهوری تمام دستگاه‌ها ملزم به همکاری با آن هستند، و دبیری شورا به عهده معاون بهداشت وزارتخانه است.
از ۲۰ میلیون جمعیت بیش از ۳۰ سال کشور که فشار خون آنها پایش می‌شود، افراد دارای فشار خون بالا برای دریافت خدمات درمانی به سطوح بالاتر معرفی می‌شوند.
فشارخون به طور طبیعی بر اثر هیجان و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما افرادی که دچار بیماری هستند، هنگام استراحت نیز فشار خونشان بالاتر از حد طبیعی است.
فشار خون افراد ۱۲۰ روی ۸۰، طبیعی است و ۱۴۰ روی ۹۰ فشار خون بالاست.
بیمارستان‌هایی دولتی یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اداره می‌شوند و در مجموع ۱۳۲ مرکز بهداشتی و درمانی شهری در استان فعالیت دارد.
مجموع واحدهای بهداشتی و درمانی فعال استان ۳۵۲ باب است
 
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
 
منبع:ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..