مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد:

اشتغال بخش معدن در کشور مورد غفلت قرار گرفته است

مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی استان یزد با اشاره به میزان اشتغالزایی معادن گفت: اشتغال در بخش معدن در سطح کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش یزدی نیوز محمدجواد فتوحی سه شنبه شب در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر دادگستری برگزار شد، از مرکز تحقیقات مواد معدنی به عنوان یک شرکت دولتی و یکی از بازوهای اجرایی سازمان توسعه و نوسازی صنایع یاد کرد و اظهار داشت: مرکز تحقیقات مواد معدنی ۹۶ پروژه تحقیقاتی با مشارکت دانشگاه‌های سراسر کشور با مبلغ حدود ۶۶ میلیارد ریال اجرا کرده است.

 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت نقش معادن عنوان کرد: در راستای قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، در دوران تحریم کمترین آسیب را در حوزه معادن داشتیم و معادن می‌توانند نقش خود را خوبی در شرایطی مانند تحریم ایفا کنند.
 
فتوحی خاطرنشان کرد: در کشور ۶۸ نوع ماده معدنی با ۳۷ هزار تن ذخیره قطعی و ۵ هزار معدن فعال وجود دارد که این معادن به طور مستقیم برای ۱۱۴ هزار نفر شغل ایجاد کرده‌اند.
 
وی یادآور شد: عملکرد حوزه معدن در زمینه بخش اشتغالزایی تغییر محسوسی در سال ۹۶ داشته اما با توجه به جمعیت قابل توجهی که در این بخش مشغول به فعالیت هستند، به نظر می‌رسد ظرفیت‌های اشتغال در این بخش مغفول مانده است.
 
فتوحی تصریح کرد: با این وجود در حال حاضر معادن چهار درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
 
مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی یادآور شد: در دنیا هر واحد معدنی کوچک حداقل برای ۵۰ نفر شغل ایجاد می‌کند که در واحدهای متوسط معدنی این میزان حداقل به ۱۵۰ نیروی انسانی می‌رسد بنابراین باید به بحث اشتغالزایی معادن توجه جدی تری صورت گیرد.
 
فتوحی ادامه داد: مرکز تحقیقات معدنی یزد با هدف اجرای تحقیقات کاربردی روی مواد معدنی فرآَیندهای فرآوری ایجاد شده و اکنون بحث استحصال مواد معدنی فلزی و غیرفلزی را در دستور کار خود قرار داده که برای این امر نیازمند همراهی مسئولان است.
 
وی، همکاری با بخش خصوصی برای ایجاد مراکز تخصصی پژوهشی سنگ آهن، خاک صنعتی، زغال سنگ و … را از برنامه‌های مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران برشمرد و افزود: این موضوع را در یزد نیز پیگیری خواهیم کرد.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..