مشروح سخنان معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با محوریت « حکمرانی خوب »

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در نشست مشترک فرمانداران،بخشدارن ،مشاوران و مدیران کل استانداری ضمن بیان محورها و برنامه های این معاونت به تشریح ابعاد مختلف «حکمرانی خوب » پرداخت.

به گزارش یزدی نیوز نشست مشترک فرمانداران،بخشداران،مشاوران و مدیران کل استانداری  به ریاست « محمدعلی طالبی » استاندار یزد و در سالن کوثر برگزار شد که همزمان با این نشست معارفه معاونین هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد نیز صورت گرفت.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در  این نشست و  بخش اول سخنان خود به تشریح ابعاد حکمرانی خوب پرداخت و گفت: موضوع حکمرانی خوب با رویکردی اقتصادی برای اولین بار و به شکل رسمی از سوی بانک جهانی در سال  1989  برای  شناسایی علل عقب افتادگی کشورهای آفریقایی و توسعه نیافته در قالب یک پژوهش مطرح شد.
« احمد ترحمی بهابادی» بیان کرد: گزارش بانک جهانی با عنوان « اثرات حاکمیت نامطلوب بر تاخیر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه»  ارائه و در نهایت  ضعف در به کارگیری و عملی نمودن اصول حکمرانی خوب را یکی از مهم ترین موانع رشد و توسعه در  این کشورها اعلام کرد.
ترحمی افزود: پس از طرح  نظریه حکمرانی خوب از سوی بانک جهانی، جامعه شناسان و نظریه پردازان علوم سیاسی نیز نسبت به بسط و گسترش ابعاد مختلف این نظریه پژوهش ها و اقداماتی انجام دادند.
معاون استاندار یزد با اشاره به اشتباه برخی در تعبیر حکمرانی خوب به دولت خوب، اظهار داشت:در حقیقت دولت خوب یکی از الزامات حکمرانی خوب است و در این مولفه حاکمیت، مردم ، بخش خصوصی و نهادهای مدنی  به عنوان ضلع های حکمرانی خوب  حضور دارند.
معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در بیان مولفه های حکمرانی خوب خاطرنشان کرد: یکی از پایه های کلیدی حکمرانی خوب  « مشارکت» با الزامات  جامعه مدنی  و آزادی بیان است که تسهیلگر مشارکت مردم در امور حکمرانی محسوب می شود.
 
 
*حکمرانی خوب بر شفافیت،پاسخگویی،عدالت و کارآمدی استوار است
 
 
وی ادامه داد: دومین نکته «حاکمیت قانون» است که شرایط تحقق آن  نظام قضائی مستقل و پلیس مقتدر  ذکر می شود  و سومین اصل « شفافیت»  به معنای جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی سهل و آسان برای همه با رکن مهم  شفافیت رسانه های گروهی است که  پل ارتباط مردم و حاکمیت و تبیین کننده شفافیت در جامعه  است.
ترحمی «پاسخگویی » را سومین اصل با تعریف پاسخگویی نهادها و سازمان ها در چارچوب قانون به مردم  بیان می کند  و این اصل را تنها منحصر به  مقامات دولتی نمی داند ، بلکه مردم  نیز باید جواب گوی رفتارها و مسئولیت خود باشند.
« انسجام ملی » به معنای حرکت تصمیم ها و برآیند جامعه و حاکمیت به سمتی که باعث همگرایی مردم در قالب وفاق ملی و انسجام اجتماعی شود، از دیگر مولفه هایی است که توسط معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در تشریح حکمرانی خوب بیان شد.
معاون استاندار یزد خاطرنشان کرد:« عدالت » یعنی حقوق مساوی برای تمام مردم به نحوی که متناسب با جایگاه  آن ها باشد و «کارآمدی»  یعنی فرآیندها و نهادهایی که تامین نیازهای جامعه را  به بهترین نحو ، با تصمیمات موثر و استفاده پایدار از منابع طبیعی و محیط زیست انجام دهند نیز از دیگر شاخص های حکمرانی خوب است.
« احمد ترحمی» اظهار داشت: « مسئولیت پذیری»  با تعریف مسئولیت پذیری نهادهای مدنی و احاد مردم در کنار  نهادها ، ارگان های دولتی و  سازمان های خصوصی در قبال تصمیماتی که اتخاذ می کنند نیز از ارکان حکمرانی خوب به شمار می آید.
معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد کنترل فساد را آخرین مولفه ذکر شده برای حکمرانی خوب می داند و بر این مبنا  باید ساز و کارهای حاکمیت، قوانین و روند قانون گذاری و اجرا به نحوی باشد که فسادی برای مقابله به وجود نیاید.
 
 
* در منابع اسلامی از فرآیند حکمرانی خوب  به عنوان مدینه فاضله یاد می شود
 
 
ترحمی یادآور شد:فرآیند و خروجی حکمرانی خوب همان چیزی است که در منابع اسلامی از آن به عنوان مدینه فاضله یاد می شود و اندیشمندان مسلمان معاصر نیز در مفاهیم حکمرانی خوب نظریاتی داشته اند که منطبق بر نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر تشریح شده است.
وی افزود: اگر بتوانیم یک قدم برای تحقق اصول حکمرانی خوب برداریم در حقیقت وظایف حوزه معاونت سیاسی،امنیتی و اجتماعی را انجام داده ایم زیرا معتقدیم در حوزه سیاسی باید  نشاط سیاسی در جامعه حاکم شود و  اگر نشاط سیاسی نباشد مشارکت، شفافیت و مبارزه با فساد نیز رنگ می بازد.
معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در بیان برنامه های این حوزه تاکید کرد: برای تقویت نشاط سیاسی توجه ویژه  به احزاب ، تشکل های سیاسی،صنفی،جوانان ،بانوان و تعامل بیشتر با رسانه ها مدنظر است.
 ترحمی افزود: یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی را در اسفند ماه سال جاری پیش رو داریم که گام بزرگی در جهت مردم سالاری است  و چهار محور سلامت،رعایت قانون،امنیت و مشارکت حداکثری برای انتخابات در نظر گرفته شده است.
معاون استاندار یزد خاطرنشان کرد:هیچ کدام از برگزار کنندگان انتخابات مامور به نتیجه نیستند و همه ما مامور به رعایت قانون در فرآیند  برگزاری انتخاباتی سالم و باشکوه هستیم.
 
 
* اجرای منشور گفت و گوی سیاسی و  تمرکز بر کاهش آسیب های اجتماعی
 
 
اجرای منشور گفت و گوی سیاسی با توجه به احکام بالا دستی و تقویت خانه احزاب و سازمان های مردم نهاد، رفع موانع فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی، تعامل پایدار و موثر مدیران استان با اصحاب رسانه،مطبوعات،صنوف و تشکل های قانونی و شناسنامه دار از دیگر محورهای مورد تاکید معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار در این جلسه بود.
ترحمی اظهار داشت: در حوزه امنیتی  همه تلاش ما بر  برقراری امنیت و پرهیز از امنیتی شدن فضای جامعه ضمن رعایت همه استانداردهای امنیتی متمرکز شده است و تعمیق امنیت پایدار به نحوی که مردم  احساس امنیت کنند مورد تاکید است. 
وی گفت:در حوزه اجتماعی تلاش ها بر  بحث کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در راستای اجرای طرح ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی معطوف است و موضوعات اعتیاد،طلاق ،مفاسد اخلاقی ،حاشیه نشینی و مناطق حاد و بحرانی  در استان اولویت بندی شده است.
معاون استاندار یزد  نسبت به  صیانت از حقوق شهروندی همزمان با کنترل آسیب های اجتماعی ابراز امیداوری و مطرح کرد: در حوزه پدافندغیر عامل تقویت زیرساخت های پدافندی ، تاب آوری واحدهای حساس و مهم در سطح استان و آموزش و هدایت فعالیت دستگاه ها به سمت رعایت الزامات پدافند از برنامه های مهم محسوب می شود.
« احمد ترحمی » بیان کرد:توانمندسازی و تقویت نقش آفرینی بانوان در عرصه های اجتماعی به ویژه در حوزه اشتغال و کارآفرینی مورد نظر است و در این راستا برنامه ریزی شده است.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در پایان بر مبارزه با قاچاق سازمان یافته و حرفه  ای، کنترل و تنظیم بازار در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، جلوگیری از خروج کالاهای اساسی به ویژه گندم با محوریت فرمانداران و بخشداران تاکید و  ابراز امیدواری کرد فعالیت های این معاونت در راستای تحقق شعار دولت برای ایجاد امید وآرامش و تحقق  برنامه های مدیریت ارشد استان باشد.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..