مسئول اداره بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان یزد:

مقابله با بیابان‌زایی نیازمند اقدامات فرابخشی و بین‌المللی است

مسئول اداره بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان یزد گفت: بیابان‌زایی یک مقوله فرابخشی، ملی و بین‌المللی است بنابراین اقداماتی که در راستای مقابله انجام می‌شود نیز باید فرابخشی باشد.

به گزارش یزدی نیوزمحمود فتاحی  در نشستی خبری با اشاره به فرا رسیدن روز بیابان‌زدایی اظهار داشت: مقوله مقابله با بیابان‌زایی یک مقوله ملی، فرابخشی و حتی بین‌المللی است و کنترل آن در ظرف یک وزارتخانه و سازمان نمی‌گنجد.

 
وی بیان کرد: شروع پدیده بیابان‌زایی در هر منطقه با تخریب پوشش گیاهی همراه است و هر اقدامی در حوزه مرتعداری، آبخیزداری، بیابان‌زدایی و … انجام شود که این فعالیت در نهایت منجر به ایجاد و توسعه پوشش گیاهی شود، در واقع مقابله با بیابان‌زایی صورت گرفته است.
 
فتاحی خاطرنشان کرد: استان یزد دارای ۲ میلیون و ۶۳۰ هکتار منطقه بیابانی است و ۵۳۲ هکتار نیز کانون فرسایش بادی در ۱۳ نقطه استان وجود دارد.
 
وی، کنترل کانون‌های بحرانی را از مهم‌ترین اقدامات در راستای توسعه بیابان‌زایی دانست و افزود: عمده فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه، اقدامات بیولوژیک و ایجاد بادشکن زنده است.
 
فتاحی یادآور شد: ۱۳ سال خشکسالی در استان یزد سبب از بین رفتن مقدار زیادی پوشش گیاهی شد و بسیاری از بوته‌هایی که نتوانستند خود را با شرایط وفق دهند، از بین رفتند و این امر منجر به افزایش روند بیابان‌زایی در استان یزد شد.
 
مسئول اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی استان یزد تاکید کرد: معدنی و صنعتی بودن یزد خود یکی از عوامل بیابان‌زایی در این استان است و مجموعه این عوامل طبیعی و انسانی سبب افزایش روزافزون وسعت بیابان‌ها در یزد شده است.
 
وی افزود: طرح‌های مختلفی در این حوزه در حال اجراست تا روند بیابان‌زایی کندتر شود اما مجموعه عوامل انسانی و طبیعی کار در این بخش را دشوار کرده است و امیدواریم بتوانیم با مشارکت مردم و گروه‌های محلی، این روند را کاهشی کنیم.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..