مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد:

امسال ۱۵ میلیارد تومان برای مقابله با بیابان‌زایی در یزد نیاز است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت: برای مقابله با بیابان‌زایی در سال جاری برنامه‌های پیشنهادی داریم که برای اجرای این برنامه‌ها به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش یزدی نیوز محمدرضا آخوندی در نشستی خبری با اشاره به روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی اظهار داشت: تخریب سرزمین در مناطق خشک و نیمه خشک تحت تأثیر تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی و در نهایت عامل ایجاد پدیده بیابان‌زایی است.

 
وی با بیان اینکه بخش عظیمی از مساحت استان یزد را مناطق بیابانی تشکیل می‌دهد، به تشریح فعالیت‌های انجام شده در راستای مقابله با بیابان‌زایی پرداخت که از جمله آنها می‌توان به مالچ پاشی در ۱۵ هزار هکتار از بیابان‌های یزد اشاره کرد.
 
آخوندی، بودجه مصوب در بحث بیابان‌زدایی یزد را یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: ۹۵۰ میلیون تومان از این مبلغ تخصیص یافته است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد همچنین با اشاره به برنامه‌های تدوین و پیشنهاد شده برای مقابله با بیابان‌زایی در استان یزد یادآور شد: مدیریت جنگل دست‌کاشت بیابانی در شهرستان‌های اشکذر، میبد و بافق، حفاظت و قرق در بافق و مهریز در سطح ۲ هزار هکتار، نهالکاری ۵۰۰ هکتاری در بافق، عملیات آبیاری ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار در شهرستان‌های بافق، اردکان، ابرکوه، میبد و اشکذر، مدیریت روان‌آب در سطح هزار و ۵۰۰ هکتار و ادامه طرح ترسیب کربن در خاتم و ابرکوه از جمله این برنامه‌هاست.
 
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این برنامه‌ها به بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که هم اعتبار پیشنهادی و هم طرح‌ها به سازمان متبوع اعلام شده است.
 
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اعتبار صندوق توسعه ملی بیان کرد: در سال گذشته اعتبار این صندوق برای استان یزد ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود که در بخش‌های مختلف از جمله آبخیزداری، مراتع، آبخوان‌داری، کاداستر و … مورد استفاده قرار گرفته است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد ادامه داد: در سال جاری از نظر پیشرفت کار این پروژه‌ها دارای رتبه ششم در کشور هستیم و اعتباری که تاکنون به استان یزد تخصیص داده شده، ۷۱ درصد از اعتبار مصوب است.
 
وی یادآور شد: برای اعتبار سال ۹۸ نیز توافق‌های اولیه انجام شده و به زودی طرح‌های مرتبط با اعتبار صندوق توسعه ملی در سال جاری نیز ارائه می‌شود.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..