یزد چهارمین تولید‌کننده زردآلوی ایران

رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد اعلام کرد: یزد به واسطه تولید زردآلو که 67 درصد آن متعلق به شهرستان ابرکوه است، رتبه چهارم تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش یزدی نیوز «سید جمال سجادی پور» در نشست تخصصی اولین جشنواره زردآلو در فراغه ابرکوه، ضمن بیان این مطلب، متوسط عملکرد برداشت این محصول در هر هکتار را ۱۸ تن خواند و گفت: این میزان عملکرد بعضاً در باغات ابرکوه به ۵۰ تن نیز رسیده است.

 
وی با بیان این که استان یزد در شاخص اجرای سیستم آبیاری نوین رتبه‌ی نهم کشور را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد سطح زیر کشت زردآلوی ابرکوه تحت پوشش شبکه‌های نوین آبیاری است که نشان از بهره‌وری بالای آب در این منطقه دارد.
 
سجادی پور در ادامه عنوان کرد: طی شش سال گذشته در حوزه تولیدات بخش کشاورزی ۳۹ درصد، در باغبانی ۴۲ درصد، در کشت‌های گلخانه‌ای ۴۶ درصد، در بخش تولیدات دامی ۵۰ درصد و در اجرای دستگاه‌های نوین آبیاری ۹۴ درصد رشد را در استان شاهد بوده‌ایم.
 
وی با اشاره به برگزاری جشنواره زردآلو در دهستان فراغه‌ شهرستان ابرکوه، هدف از برگزاری این جشنواره را توجه وی‍ژه به همه مراحل تولید این محصول از تأمین نهال تا پرورش ارقام درجه‌یک و ترویج ارقام زودرس، مراقبت، اجرای دستگاه‌های نوین آبیاری و سایر بخش‌های مربوطه ذکر کرد.
 
ثبت رویدادهای ماندگار با هدف توسعه فرهنگی
 
«محمد کاظمی نسب» فرماندار ابرکوه هم در این نشست بیان کرد: زردآلو، محصولی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم ابرکوه داشته و حق آن هست که این محصول به یک برند مطرح به ‌منظور افزایش تولید و بهره‌وری تبدیل شود.
 
وی اضافه کرد: ابرکوه به ‌قدر کافی در حوزه مسائل فرهنگی در بخش‌های مختلف قوی است اما برای بالنده کردن این فرهنگ لازم است برای مباحث فرهنگی نیز رویدادهایی شکل گیرد که عمق فرهنگ، تمدن و تاریخ ابرکوه را نشان دهد.
 
کاظمی نسب ادامه داد: در سال‌های گذشته برخی مقوله‌های فرهنگی که لازم است دستگاه‌های دولتی به آن بپردازند، مورد غفلت قرار گرفته که ممکن است ناشی از عدم تأمین اعتبار از سوی دولت باشد.
 
وی گفت: از سوی دیگر اگر شهرهای تاریخی و غنی همانند ابرکوه با وجود همه مشکلات، امور فرهنگی خود را به حد مطلوب نرسانند، بعد از مدتی سبقه‌های فرهنگی آن‌ها فراموش می‌شود.
 
وی با تأکید بر این که امور فرهنگی باید برای مردم و شهر دارای ارزش‌ افزوده باشد، عنوان کرد: باید جشنواره‌های محصولات فرهنگی، کشاورزی و اقتصادی را همچون جشنواره زردآلو برای ابرکوه تعریف کنیم تا با استفاده از پتانسیل‌ها، رویدادهای ماندگار با هدف توسعه فرهنگی در کشور به ثبت برسانیم.
 
نیاز زردآلوی ابرکوه به بخش‌های تکمیلی و تبدیلی
 
«مهدی غیب‌اللهی» رییس جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه گفت: ایجاد سردخانه برای نگهداری محصول، توسعه صادرات، ایجاد صنایع تبدیلی در کنار فرآوری محصول به‌ صورت سنتی و مشاغل خانگی، ساماندهی به وضعیت بیمه این محصول، اعطای تسهیلات ارزان ‌قیمت جهت بسته‌بندی و سورت‌بندی، از جمله نیازهای شهرستان در بخش تولید زردآلو است.
 
وی با اشاره به حضور صاحبان و نمایندگان فروشگاه‌های بزرگ کشور و همچنین فعالان میادین میوه و تره‌بار در اولین جشنواره ملی زردآلو، این حضور را به ‌منظور بررسی جوانب مختلف امر جهت عرضه مستقیم محصول توسط آنان و کوتاه کردن دست واسطه‌ها و در نتیجه صرفه اقتصادی برای کشاورزان و رونق تولید ذکر کرد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..