همزمان با هفته بدون دخانیات مطرح شد؛

۳ درصد جمعیت بانوان بالای ۱۸ سال یزد دخانیات مصرف می‌کنند

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در حال حاضر سه درصد جمعیت بانوان بالای ۱۸ سال در یزد دخانیات مصرف می‌کنند.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا صادقیان با اشاره به اینکه تا ۳۱ خردادماه به عنوان هفته بدون دخانیات نامگذاری شده است، اظهار داشت: متاسفانه طی سال‌های اخیر گرایش زنان یزدی به مصرف دخانیات افزایش یافته به نحوی که اکنون سه درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال این قشر در یزد دخانیات مصرف می‌کنند.

 
وی با بیان اینکه یزد از این لحاظ در جایگاه هشتم کشور قرار گرفته است، افزود: البته یزد در زمینه ترک سیگار نیز رتبه خوبی دارد و اکنون رتبه ششم کشور در زمینه ترک سیگار از آن یزدی‌ها است.
 
صادقیان آمار مصرف دخانیات در مردان را نیز ۲۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال این قشر اعلام کرد و ادامه داد: آمار مجموع مصرف کنندگان دخانیات در استان یزد ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال این استان است که این آمار نگران کننده است.
 
وی، میزان مرگ‌های ناشی از مصرف مواد دخانی در استان یزد را نیز ۱۲ درصد از مجموع مرگ و میرهای ثبت شده اعلام کرد.
 
مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیردار مرکز بهداشت استان یزد خاطرنشان کرد: به افرادی که دود حاصل از مصرف سیگار دیگران، را تنفس می‌کنند سیگاری تحمیلی می‌گویند که ۳۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال یزد گرفتار این نوع مصرف هستند.
 
وی با اشاره به اینکه کاهش شانس باروری، سقط مکرر، اثرات نامطلوب بر پوست و مو، یائسگی زودرس، زایمان زودرس، تولد نوزاد کم وزن، ابتلا به سرطان پستان، ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، پیری زودرس، پوکی استخوان، شیوع تومور مغزی در جنین خانم‌های سیگاری و قلیانی از عوارض مصرف دخانیات در زنان است، افزود: بتوانیم با کمک به ترک سیگار این قشر، از این آسیب‌ها جلوگیری کنیم.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..