معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

مشکل اصلی تعاونی‎ها تامین سرمایه در گردش است/ افزایش سقف پرداخت تسهیلات به تعاونی ها

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به لزوم توسعه تعاونی‌ها و رفع موانع پیش روی فعالیت در حوزه تعاون گفت: مشکل اصلی تعاونی ها، تامین سرمایه در گردش است.

به گزارش یزدی نیوز«محمدجعفر کبیری» در سفر به یزد و در نشست بررسی مسائل و مشکلات تعاونی‌های استان یزد، اظهار کرد: تسهیلات خوبی برای بخش های مختلف تعاون در نظر گرفته ایم.

 
معاون وزیر در امور تعاون ادامه داد: این تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و بر اساس منطقه و طرح به صنایع با نرخ مناسب از سوی بانک توسعه تعاون پرداخت خواهد شد.
 
وی با بیان این که بانک توسعه تعاون برای تسهیلات کشاورزی نیز تفاهم نامه ای با سازمان جهاد کشاورزی دارد، اضافه کرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون برای ضمانت نامه دریافت تسهیلات کمک خواهد کرد و از محل تبصره ۱۵ می توان بر اساس طرحی که ارائه می شود با نرخ بازپرداخت ۱۱ تا ۱۶ درصد تسهیلات دریافت کرد.
 
معاون وزیر همچنین در خصوص تسهیلات کارآفرینی ویژه بانوان، عنوان کرد: تسهیلات بانوان نیز ازصندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون برخوردار خواهد بود اما نرخ تسهیلات از سوی دولت مصوب خواهد شد.
 
کبیری بیان کرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، برای تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان برای تعاونی های بانوان را در اولویت  قرار داده است تا از سرمایه گذاری و کارآفرینی بانوان حمایت کند.
 
این مقام مسئول با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزارت کشاورزی و میراث فرهنگی برای توسعه فعالیت های صنعتی کشاورزی و گردشگری اظهار کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان برای حوزه گردشگری مصوب شده تا تعاونی ها برای ایجاد اشتغال اقدام کنند.
 
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از تسهیلات پرداختی از سوی بانک توسعه تعاون از محل جذب سپرده های مردمی است، اضافه کرد: در حوزه کشاورزی نیز هزار میلیارد تومان مصوب شده و تعاونی های فعال در این حوزه می توانند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.
 
«حجت الله مهدیان» مدیر عامل بانک توسعه تعاون نیز در این نشست اظهار کرد: ۹۰ درصد از تسهیلات پرداختی از سپرده های مردمی است و مابقی از محل اعتبارات دولتی است که درصد بسیار کمی از تسهیلات پرداختی را شامل می شود.
 
وی در خصوص تسهیلات ارزی این بانک نیز بیان کرد: شرایط کشور به واسطه تحریم ها خاص است و دست و بال بانک ها مقداری بسته است و بیشترین محل درآمد بانک ها از محل فعالیت های ارزی است که متاسفانه با بانک های خارجی به سختی می توان کار کرد.
 
«مهدی حسین‏نژاد» مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‏گذاری تعاون هم در این نشست گفت: ضمانت نامه ای نیز برای تامین مواد اولیه با کارمزد کمتر از یک درصد از سوی این صندوق صادر می شود، ضمن اینکه برای تعاونی زنان نیز صدور ضمانت نامه از سقف ۳۰۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
 
وی اضافه کرد: دوره نمایندگی این صندوق در حال افزایش است و اتاق های تعاون به این مجموعه در استان ها اضافه خواهند شد.
 
«محمد حسین ریاحی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد هم در ادامه عنوان کرد: با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص توجه به توسعه و ارتقای بخش تعاون در عرصه های اقتصادی و اجتماعی راهکارهایی برای رشد تعاونی ها ارائه شده است.
 
وی با اشاره به بروز مشکلات فراروی تعاونی ها در بهره وری و لزوم رفع موانع و تسریع در روند رشد و توسعه تعاونی ها ادامه داد: تعیین و اعمال سهم قابل توجه از امکانات و اعتبارات دستگاه‌ها و تسهیلات بانکی سهل الوصول کشور با استناد به سند توسعه بخش تعاون و شفافیت در توزیع امکانات و تسهیلات به این بخش از راهکارهای موثر در رشد تعاونی ها است.
 
ریاحی با بیان اینکه تبدیل ماهیت و مالکیت برخی بانک‌های دولتی به تعاونی و افزایش مشارکت و سرمایه‌گذاری دستگاه‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی افزایش سهم بخش تعاون را منجر خواهد شد اضافه کرد: تقویت منابع بخش تعاون از طریق افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون همچنین افزایش همکاری سایر بانک‌ها و موسسات و صندوق‌های وابسته از دیگر راهکار های موثر رشد بخش تعاون است.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..