در آیین تجلیل از پژوهشگر برجسته یزدی مطرح شد؛ مسرت کاریز جوشان فرهنگ یزد است

«حسین مسرت» پژوهشگر و نویسنده یزدی صاحب نام کشور در مراسمی با عنوان «کاریز فرهنگ» که در حضور مسئولان و فرهنگ دوستان برگزار شد، مورد تجلیل قرار گرفت.

به گزارش یزدی نیوز«مجید جوادیان‌زاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در مراسم بزرگداشت «حسین مسرت» ادیب و پژوهشگر یزدی که در سالن هلال احمر یزد برگزار شد، اظهار کرد: سومین برنامه فرهنگی «عصری با کتاب» که به منظور بازشناسی مفاخر بزرگ ایران در استان‌ها در حال برگزاری است در واقع برنامه‎‎ای برای بازشناسی سرمایه‌های فرهنگی کمتر دیده شده است.

 
وی در ادامه «حسین مسرت» را آیینه‌ی زنده و تمام نمای تاریخ و تمدن در یزد عنوان کرد و خردورزی، سخت ‎ کوشی، دین باوری و جست و جو در اعماق فرهنگ و هویت را از ویژگی‌های این نویسنده و محقق برجسته استان یزد خواند.
 
این مسئول از پیوند مسرت با نسل جوان به عنوان یکی از ویژگی‌های شخصیتی او نیز یاد کرد و گفت: کتاب‌های نوقلمان و جوانان زیادی به واسطه این شخصیت فرهنگی، بازشناسی و برای اولین بار فهرست شده است.
 
جوادیان ‎ زاده در مورد آثار تالیف و فهرست شده توسط «حسین مسرت» هم تصریح کرد: یزدشناسی و  تاریخ و فرهنگ از سوی این نویسنده و ادیب بسیار زیاد است به طوری که تاریخ یزد را به دوران قبل و بعد از وی باید تقسیم کرد و تفاوت‌ها را دید چرا که این نویسنده، افق جدیدی را به روی فرهنگ استان گشوده است.
 
وی با اشاره به انتخاب یزد به عنوان پایتخت فرهنگ و کتاب ایران، گفت: این فرصت، زمینه مناسبی را برای بازشناسی مفاخر استانمان فراهم کرده است چرا که پایتخت کتاب و فرهنگ باید جایی باشد که انسان‌های فرهنگی در آن رشد و بالندگی و حیات دارند.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه مسرت را فراتر از یک کاریز معمولی عنوان کرد و گفت: مسرت کاریز جوشان فرهنگ یزد است چرا که گنج‌ها و ارزش‌های فرهنگ را به ما نشان داده و گنجینه مغفول فرهنگ را از چنگال فراموشی رهانیده است لذا ضروری است که قدردان چنین شخصیت‌هایی باشیم.
 
معرفی ظرفیت ‎ های نسخ خطی یزد برای ثبت ملی و جهانی
 
«اکبر ایرانی قمی» مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب کشور  هم در بخشی از سخنان خود در این مراسم با اشاره به اهمیت برگزاری چنین مراسم‌هایی در زمان حیات بزرگان فرهنگ و ادب و مفاخر ایران، تصریح کرد: این چنین برنامه‌هایی که در سنوات اخیر، به زمان حیات فرد موکول شده است منجر به تشویق و تداوم عملکرد پویای این افراد می‌شود.
 
وی مدرک تحصیلی را یک وسیله سازمانی اما یکی از موانع بزرگ جهت بهره‌برداری از دانشمندان کشورمان عنوان کرد و گفت: افرادی مانند ایرج افشار، علامه قزوینی و سایر مفاخر بزرگ دارای مدارک تحصیلی عالی نبودند و حتی بعضاً به دانشگاه نیز نرفته بودند اما از بزرگان و دانشمندان کشورمان محسوب می‌شوند به طوری که گام‌های بلندی برای پرورش افرادی چون خود برداشته‌اند لذا نباید از ظرفیت این دانشمندان تنها به علت عدم برخورداری از مدرک تحصیلی چشم پوشید.
 
ایرانی قمی از اقدامات خالصانه و ارزشمند «حسین مسرت» قدردانی کرد و گفت: در دنیای مدرک‏گرایی، پایان‏نامه فروشی و مقاله ‎ سازی، این شخصیت فرهنگی آثار قابل توجهی را ارائه کرده لذا ضروری است با استفاده از ظرفیت این افراد، آسیب‌زدایی شود و وظیفه شناسایی این آسیب‌ها نیز بر دوش متولیان امور فرهنگی و دولتی‌هاست تا این مشکلات را مدیریت کنند.
 
وی با اشاره به ضرورت ایجاد فضای پیشرفت برای افرادی همچون «حسین مسرت» عنوان کرد: این پژهشگر یزدی در زمینه نسخه ‎ شناسی و بازیابی نسخ خطی اقدامات قابل توجهی انجام داده است به طوری که به دو نسخه از مجموعه نسخ موجود در کتابخانه وزیری پرداخته و ظرفیت آن‌ها برای ثبت در آثار ملی و حتی جهانی را مشخص کرده است.
 
مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب کشور از تالیف ۱۲۵ کتاب و مقاله توسط مسرت در زمینه یزدشناسی یاد و تاکید کرد: این فرد از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۹۰ به بازشناسی و فهرست نگاری کتب پرداخته و سهم بزرگی را در بالندگی و اعتلای فرهنگی داشته است.
 
قنوات فرهنگ و شخصیت‌های فرهنگی در حال خشکیدن است
 
«علی اصغر دادبه» استاد فلسفهٔ اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائرةالمعارف بزرگ اسلامی هم طی سخنانی به حذف ۳۰ هزار رشته قنات از مجموع ۶۰ هزار رشته قنات موجود کشورمان اشاره و اظهار کرد: متاسفانه آمار موجود که بیانگر از بین رفتن نیمی از قنوات ایران است و از سهل انگاری و ندانستن‌های امروز برخاسته است، تنها شامل حال قنات در نوع اول می‌شود.
 
وی قنات نوع اول را قناتی مادی عنوان کرد و گفت: متاسفانه چنین اتفاقی برای قنات نوع دوم که قنات فرهنگ و شخصیت‌های فرهنگی جامعه ماست نیز از روی نا آگاهی و ندانستن در حال رخ دادن است.
 
دادبه با بیان این که این اتفاق به منزله ناامیدی از نسل کنونی نیست، گفت: مسئله واقعی این است که چند شخصیت مانند مسرت ‎ ها و افشارها از دامن نسل کنونی برخاسته‌اند؟ و به نظر وقت آن رسیده که احساس خطر کنیم.
 
وی تاکید کرد: قنات‌ها به نسبت‌های مختلف خود آبدهی دارند و تمامی افراد جامعه از مهندسان تا افراد فرهنگی نیز همین گونه‌اند و این سوال نیز باقی است که چند قنات مادی و چند قنات معنوی برایمان باقی مانده است؟
 
این فلسفه دان یزدی با گلایه از روند فعلی نازپروی در سیستم‌هایی بخصوص آموزش و پرورش، تصریح کرد: کم کردن حجم کتاب‌ها و مشق ندادن‌هایی که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است، یکی از عواملی است که منجر به عدم نتیجه بخشی این نسل خواهد شد و باید دانست که نسل موفق دیروز و افرادی مانند مسرت‌ها نیز مشق نوشته ‎ اند.
 
مسرت معمار حروف و واژه‌ها و مبدع هفته ملی کتاب
 
«سیدسعید میرمحمد صادق» تاریخ نگار، نسخه شناس و پژوهشگر کشوری هم «حسین مسرت» را معمار حروف و واژه‌ها عنوان کرد و گفت: تنوع موضوعاتی که این شخصیت فرهنگی به آن پرداخته، گویای پختگی قلم، حضور او در جامعه و دغدغه فرهنگی او نسبت به اتفاقات رخ داده است.
 
معاون فرهنگی خانه کتاب ایران با اشاره به ثبت هفته ملی کتاب به همت این نویسنده توانا، خاطرنشان کرد: این دغدغه فرهنگی از سال ۱۳۶۶ آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۷۲ به همت تلاش‌های این شخصیت، هفته ملی ایران به ثبت رسید و وزارت باید این دغدغه فرهنگی را بنام مسرت به ثبت برساند.
 
نسخه‏‏برداری، بی‌نام و نشان‏ترین دغدغه فرهنگی
 
«احمد ترحمی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز مسرت را نمادی از شهر یزد عنوان کرد و گفت: مسرت شخصیتی فرهنگی است که با جنس اشخاص فرهنگی بازاری متفاوت است و شخصیتی است که دردمند و دغدغه مند است.
 
وی توجه او به نسخه برداری را قابل ستودن خواند و گفت: بی‌نام و نشان ‎ ترین دغدغه فرهنگی، نسخه برداری است که مهارت و تخصصی کمتر در معرض دید و توجه بوده اما به واسطه این شخصیت ادیب و فرهنگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ارزش آن بیش از پیش نمودار شده است.
 
این مسئول تقدیر و تجلیل از این شخصیت فرهیخته را لازمه تقدیر از فرهنگ و اصالت و نجابت خواند و گفت: اهتمام او به فرهنگ به درازای تریخ و تمدن خواهد بود و ضروری است این چنین افراد معتبری برای استانمان، شناسانده شوند.
 
ضرورت حفظ بقای جامعه با ارتباط نسل دیروز و امروز
 
«نیکنام حسینی‌پور» مدیر عامل خانه کتاب ایران هم در بخش دیگری از این مراسم، با اشاره به انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران، اظهار کرد: از آنجایی که یزد پایتخت کتاب ایران شده و مهد شخصیت‌های فرهنگی، ابنیه تاریخی، مفاخر و تمدن تاریخ شده است باید منجر به تعالی و پیشرفت کشور شود.
 
وی نویسندگی را شکلی از فناوری و ابزاری برای گسترش سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف برشمرد و گفت: نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند، در واقع نویسندگی به اشتراک گذاری افکار و ایده‌ها و عقاید افراد است و توجه به آن‌ها، انگیزه ادامه دادن در عرصه فرهنگ و قلم را  تقویت می‌کند.
 
این مسئول از سهم خانه کتاب ایران در تجلیل راهبردی از این شخصیت‌های فرهنگی یاد کرد و گفت: سیاست فعلی از تهران به سوی سایر  استان‌ها سوق یافته به طوری که ذخایر استانی شناسایی و در سطح ملی معرفی شوند.
 
وی با اشاره به کاهش این سرمایه‌های اجتماعی کشور، تصریح کرد: این افراد به عنوان رابط‌های نسل دیروز و نسل جوان امروز، برای بقای جامعه ضروری هستند و به همین منظور نیازمند این افراد هستیم.
 
وی در پایان از تالیف بیش از ۶۰۰ مقاله و ۶۰ کتاب توسط «حسین مسرت» یاد کرد و گفت: مسرت به نوعی آبرو و اعتبار  و ذخیره فرهنگی برای یزد است.
 
گفتنی است، رونمایی از دو اثر جدید «حسین مسرت» با نام‌های «کاریز فرهنگ» و  «یادگار قلم» و پخش مستندی از زندگی این پژوهشگر فرهنگی دیگر بخش‎‎های این برنامه بود.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..