مطالبات هنرمندان ابرکوهی در حاشیه برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی

فعالان حوزه صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه ضمن گلایه از افزایش قیمت مواد اولیه، مطالبه اصلی خود را برپایی نمایشگاه دائمی برای ارائه تولیدات خود در یک مکان مناسب که در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی باشد، عنوان کردند.

به گزارش یزدی نیوز نمایشگاه صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه در بوستان بانوان این شهر با حضور شهردار، اعضای شورای شهر، روسای کمیته امداد و اداره ارشاد و همچنین فعالان هنری و صنایع دستی افتتاح شد.

 
در این نمایشگاه که با همکاری برخی آموزشگاه‌های هنری و تعدادی از هنرمندان تحت حمایت کمیته امداد و هنرمندان متخصص در زمینه صنایع‌دستی که به صورت آزاد کار می‌کنند، دایر شده است، هنرمندانی در رشته‌های طراحی و نقاشی، خوشنویسی و نقاشی‌خط، منبت، نقاشی روی شیشه(ویترای)، نساجی سنتی و دستباف، مصنوعات فلزی، چرم و غیره حضور دارند.
 
به گفته‌ی «حمیدرضا بصیری» رییس فرهنگ و ارشاد ابرکوه هدف از برگزاری این نمایشگاه که تا ۲۷ خردادماه دایر خواهد بود، حمایت از هنرهای سنتی و کسب و کارهای نوپای فرهنگی هنری شهرستان و کمک به رونق تولیدات داخلی است.
 
در حالی این مقام مسئول معتقد است که این نمایشگاه‌ها به احیاء جغرافیای فرهنگی کمک می‌کند، غرفه‌داران این نمایشگاه نیز که اکثراً بانوان هستند، راهکار توسعه صنایع‌دستی و پیشبرد اهداف اقتصادی در این حوزه را افزایش تعداد نمایشگاه‌ها، اختصاص یک مکان مناسب و دائمی که مورد استقبال گردشگران نیز قرار گیرد، عنوان می‌کنند.
 
«نرگس امیدوارپناه» که حدود ۹ سال است در رشته‌هایی همچون چهل‌تکه دوزی، عروسک پارچه‌ای، گلیم فرش و نقاشی روی چوب فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منظقه یزد، بهترین بازار فروش تولیدات خود را نمایشگاه عیدانه در کنار اثر طبیعی تاریخی سرو کهنسال ابرکوه می‌داند.
 
«سید مصطفی کبرایی» هنرمندی که تولیدات چوبی را تهیه می‌کند نیز با بیان این که مواد اولیه برای تهیه سازه‌های چوبی بسیار گران شده است و برای کار سرمایه زیادی نیاز دارد، می‌گوید: اگر وضعیت تهیه مواد اولیه به همین روند باشد، کار در حوزه صنایع‌دستی اصلاً به صرفه نیست و هیچ درآمدی نخواهد داشت.
 
این هنرمند ابرکوهی همچنین خواستار ایجاد یک نمایشگاه دائمی در مکانی مناسب می‌شود که بیشتر در معرض دید عموم و مسافران شهرستان باشد.
 
«رقیه اکرمی» دیگر هنرمند ابرکوهی نیز از افزایش قیمت چند برابری مواد اولیه و سختی تهیه آن خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: اگر این امکان در شهرستان فراهم می‌شد که بتوانیم مواد اولیه را با قیمت مناسب‌تر و دسترسی آسان‌تر تهیه کنیم، حداقل از این بابت دغدغه‌ای نداشته و تولیدات ما نیز به مراتب افزایش می‌یافت.
 
وی که تقریباً هر هفته در بازارچه موقت صنایع‌دستی واقع در بوستان بانوان ابرکوه شرکت می‌کند، استقبال مردم را مثبت ارزیابی نمی‌کند.
 
اکرمی خاطرنشان می‌کند: اکثر بانوان ابرکوهی در شاخه‌ای از هنر فعالیت دارند و علاقمند به آموزش و یادگیری هستند لذا کمتر کسی اقدام به خرید این تولیدات می‌کند ولی در حین ‌حال نمایشگاه‌های عیدانه برای بانوانی که در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند، بهتر است.
 
البته برخی هنرمندان همچون «محبوبه سادات مرتضوی» و «زهرا امام پناه» نیز آتش به اختیار شده‌اند و به عبارتی صرفاً در انتظار برپایی نمایشگاه نمی‌مانند و خود اقدام به عرضه تولیدات در فضای مجازی و فروش اینترنتی می‌کنند ولی با این وجود آنها نیز خواستار راه‌اندازی یک نمایشگاه دائمی در مکانی مناسب هستند.
 
«سمانه پوربزرگر» و «مریم یوسفیان» دیگر هنرمندان ابرکوهی نیز از عدم استقبال مردم به علت گرانی مواد اولیه و افزایش قیمت تولیدات صنایع‌ دستی گلایه می‌کنند و می‌گویند: تقریباً همه امید فعالان صنایع‌دستی برپایی نمایشگاه برای عرضه محصولات است.
 
«محمدصالح فلاح زاده»‌ی ۲۴ ساله هم که از کودکی کار با چوب را انجام داده و هم‌اکنون در حوزه حجم‌سازی، مشبک و معرق چوب، لایه چینی و خراطی مشغول فعالیت است و اولین حضور خود در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را تجربه می‌کند، به آینده خوب چنین نمایشگاه‌هایی امیدوار است.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..