رییس اتحادیه عطاران یزد گلایه کرد؛

چشمان بسته‌ی مسئولان به روی فعالیت غیرمجاز ۱۰۰ عطاری

رییس اتحادیه عطاران و حناساب یزد که از پاسخگو نبودن مسئولان استان در قبال مشکلات این صنف گلایه دارد، اعلام می‌کند: قریب 100 عطاری با سوءاستفاده از افکار عمومی و در سایه‌ی بی‌توجهی مسئولان، اقدام به عرضه اقلام غیرمجاز مانند داروهای ترک اعتیاد، متادون و قرص‌های لاغری و چاقی با طرح کاربری‌های اغراق‌آمی...

به گزارش یزدی نیوز«مهدی شکوری»  در این مورد اظهار می‌کند: متاسفانه صنف عطاران و حناساب درگیر مشکلاتی است که بارها و بارها آن را به منظور ارائه راهکار و برطرف شدن با مسئولان اتاق اصناف، سازمان صمت و استانداری مطرح کرده‌ایم اما تاکنون با بی‌اعتنایی مسئولان و به تبع رفع نشدن آنها مواجه بوده‌ایم.

 
وی که تاکنون پنج مرتبه از جایگاه ریاست اتحادیه عطاران و حناساب یزد نیز استعفا کرده است، تصریح می‌کند: متاسفانه واحدهای تحت پوشش اتحادیه، مشکلات متعددی دارند که همگی برگرفته از عدم مدیریت صحیح مسئولان مربوطه است.
 
شکوری از تداخل صنفی فعالان این اتحادیه و دست‌فروشان به عنوان یکی از مشکلات عمده یاد می‌کند و می‌گوید: متاسفانه دستفروشان بعضاً به صورت عمده یا خرده نسبت به فروش برخی از اقلام مربوط به اتحادیه عطاران از جمله عناب اقدام می‌کنند و در این حین نیز گاهاً با بکارگیری برخی از تعابیر دروغین و قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از افکار عمومی سوء استفاده می‌کنند.
 
وی به فعالیت‌های غیربهداشتی این دستفروشان نیز اشاره و بیان می‌کند: در حالی دست‌فروشان بدون نظارت متولیان بهداشت شهر، ماموران سد معبر شهرداری و بدون پرداخت عوارض و مالیات و سایر تعهدات در شهر جولان می‌دهند که فعالان این صنف و سایر اصناف در رقابتی نابرابر و ناعادلانه باید به تمامی این موارد متعهد باشند.
 
شکوری خواستار ارتقای فرهنگ خرید در بین شهروندان نیز در این رابطه می‌شود، تصریح می‌کند: البته مشکل تنها از ناحیه بی‌تدبیری مسئولان نیست بلکه باید فرهنگ مردم نیز در مورد خرید از اماکن معتبر ارتقاء یابد چرا آنها باید بیش از هر کسی نگران سلامتی خود و اطرافیانشان باشند، ضمن این که نباید از نقش رسانه‌های جمعی به ویژه صدا و سیما برای ارتقای آگاهی مردم نیز غافل شد. 
 
وی با تاکید بر این که عطاران پزشکان طب سنتی نیستند، می‌گوید: متاسفانه بسیاری از عطاران غیرمجاز در یزد اقدام به تجویز و مداوای بیماران با استفاده از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی می‌کنند که این موارد تخلف محسوب می‌شود چرا که عطاران تنها فروشندگان و عرضه‌کنندگان گیاهان دارویی هستند و تنها در موارد محدودی در صورت برخورداری از تجربه کافی می‌توانند اظهارنظر کنند.
 
وی اضافه می‌کند: البته از سوی دیگر نیز برخی از پزشکان طب سنتی بعضاً نسبت به عرضه گیاهان دارویی اقدام می‌کنند که این نیز تخلف محسوب می‌شود و در این مورد نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در مواردی برخورد شده است. 
 
رییس اتحادیه عطاران یزد از عرضه برخی از اقلام غیرمجاز در عطاری‌های این شهر نیز گلایه و در این باره خاطرنشان می‌کند: ۲۹۰ عطاری در یزد در حال فعالیت هستند که از این تعداد بیش از ۳۰ واحد فاقد پروانه کسب هستند و حدود ۱۰۰ واحد نیز شناسایی شده که نسبت به فروش اقلام غیرمجاز به ویژه داروهای ترک اعتیاد و مواد مخدر، قرص‌های لاغری و چاقی و همچنین متادون به منظور کسب سود بیشتر اقدام می‌کنند در حالی که عرضه چنین اقلامی که همواره با کاربری‌های اغراق‌آمیز انجام می‌شود، کذب محض و تنها سواستفاده از افکار عمومی است. 
 
وی در همین رابطه به همکاری کوتاه‌‌مدت ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه علوم پزشکی اشاره و تصریح می‌کند: هرچند همکاری خوب و قابل توجهی بین دستگاه‌های مذکور وجود داشت ولی این همکاری‌ها دوامی نیاورد و مجدداً شاهد فعالیت‌های غیرمجاز برخی واحدهای عطاری در شهر هستیم.
 
شکوری عدم وجود قوانین بازدارنده را نیز یکی ازعوامل موثر در فعالیت واحدهای غیرمجاز می‌داند و می‌گوید: متاسفانه قوانین موجود در این حوزه‌ی مرتبط با سلامت افراد به هیچ وجه بازدارنده نیست و گویا این مهم برای مسئولان اهمیت چندانی ندارد.
 
وی مصداق این مطلب را پیگیری‌های سختگیرانه تعزیرات حکومتی در مقوله قیمت‌ها عنوان می کند و می‌گوید: متاسفانه چنین سخت‌گیری‌هایی از سوی دستگاه‌های مربوط به حوزه بهداشت حداقل در حوزه عطاری‌ها انجام نمی‌شود. 
 
وی با اعتراض به عملکرد سایر دستگاه‌های مرتبط در استان، اظهار می‌کند: یکی از مشکلات فعالان صنف عطاری در مورد پیگیری این تخلف‌های صنفی، عدم پاسخگویی دستگاه‌های مربوطه و ارجاع مکرر این موارد به دیگر دستگاه‌هاست به طوری که حتی چرایی این نوع عملکرد نیز بر ما مشخص نیست. 
 
شکوری با گلایه از برگزاری برخی از نمایشگاه‌ها نیز در این رابطه می‌گوید: هر چند نمایشگاه‌هایی با هدف عرضه مستقیم کالا در یزد برپا می‌شود اما در این نمایشگاه‌ها هم نه تنها شاهد تداخل صنفی هستیم بلکه کالاهایی با قیمت‌های چند برابر به بازدیدکنندگان عرضه می‌‌شود.
 
 وی از سرمایه‌گذاری‌های غلط برخی افراد در این حوزه نیز یاد می‌کند و می‌گوید: برخی افراد بدون تجربه کافی و تنها به پشتوانه‌ی سرمایه با کسب مجوز اقدام به راه‌اندازی کسب عطاری می‌کنند در حالی که صنف عطاری و حناسابی نیازمند کسب تجربه و آموزش‌های مستمر و بروز است.
 
رییس اتحادیه صنف عطاران یزد معتقد است که هرچند سرمایه‌گذاری در این حوزه به منظور ایجاد اشتفال بیشتر مورد حمایت مسئولان است ولی عواقب سرمایه‌گذاری بدون تخصص در این حوزه می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند.
 
شکوری در پایان از جداشدن رسته‌ی خرده‌فروشی قهوه از این صنف و اعطای آن به صنف غیرمرتبط برنج و حبوبات هم گلایه می‌کند و یادآور می‌شود: جلسات متعددی را طی چهار سال گذشته در این رابطه با مسئولان برای بررسی علل این اقدام دنبال می‌کنیم اما تاکنون هیچ یک از مسئولان پاسخی در این مورد ارائه نکرده‌اند.
 
 
منبع:ایسنا یزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..