نقش بندرخشک در ‌حمایت از‌ ‌بخش کشاورزی استان یزد

بخش کشاورزی استان یزد با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالایی همچون گلخانه‌های مدرن می‌تواند به وسیله استفاده از بندر خشک پیشگامان به توسعه بالایی در حوزه صادرات دست پیدا کند.

به گزارش یزدی نیوزموقعیت جغرافیایی استان یزد سبب شده که نگاه‌های ویژه‌ای در مباحث اقتصادی به ویژه در حوزه حمل و نقل به این استان وجود داشته باشد و با توجه به قرار گیری یزد در مرکز کشور و چهارراه مواصلاتی بودن آن، حمل بار به بسیاری از استان‌ها ناگزیر باید از این استان انجام شود.

 
در این راستا و برای هرچه بهتر انجام شدن فرآیند انتقال بار و مسافر به نقاط مختلف کشور، تاکنون مجموعه استان یزد هزینه‌های بسیاری برای بهبود خدمات به سامانه حمل و نقل به ویژه زمینی و ریلی انجام داده که شاید آنگونه که باید و شاید نتوانسته به درآمدزایی لازم از تردد‌هایی که یزد را تنها به عنوان مسیری برای عبور انتخاب می‌کنند منجر شود.
 
با توجه به این موضوع و از طرف دیگر امنیت بالایی که در این استان وجود دارد، می‌طلبد که برنامه‌ریزی مناسبی برای بهره‌برداری از این موقعیت جغرافیایی استان و همچنین ارائه خدمات بیشتر اقتصادی به استان و کشور صورت گیرد.
 
تا چند سال گذشته برنماه خاصی در این زمینه صورت نگرفته بود اما در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و هماهنگی‌های انجام شده برای راه‌اندازی بندر خشک در یزد، امیدها در این حوزه دو چندان شده است.
 
 
بندر خشک پیشگامان یزد با بهره‌گیری از خدمات بسیار گسترده، و امکانات بسیار بالای ریلی و جاده‌ای، ساختمان‌های اداری و انبارها و سردخانه‌های مختلف، یکی از بهترین بسترها در حوزه حمل و نقل کالا در کشور به حساب می‌آید و علاوه بر آن، موقعیت بسیار مهمی در راستای توسعه اقتصادی استان یزد متناسب با نیازها و ظرفیت‌های یزد است.
 
با توجه به برخورداری این بندر خشک از سردخانه های مجهز و با ظرفیت بالا، قطعا  می تواند زمینه بسیار خوبی برای توسعه هرچه بیشتر صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان یزد به حساب آید و همچنین می تواند در حوزه انبار و حمل و نقل این مواد از دیگر استانها به سایر نقاط کشور هم نقش تاثیرگذاری را ایفا کند.
 
بندرخشک پیشگامان که به عنوان تنها بندرخشک تعاونی کشور در سال ۱۳۹۰ با مجوز رسمی از هیات دولت و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار به منظور فعالیت‌های لجستیکی و خدمات بندری از جمله تخلیه و بارگیری، تغییر شیوه حمل و نقل، دپوی بار و انبارش محصولات خود کار خود را آغاز کرده است هم اکنون با راه‌اندازی کامل فاز اول خود در حال ارائه خدمت به سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان است.
 
بندرخشک یزد می‌تواند حامی موثری برای بخش کشاورزی استان باشد
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد با بیان اینکه بندر خشک یزد می‌تواند به عنوان حامی و تسهیل‌گر بخش کشاورزی نقش موثری در ارتقای این بخش داشته باشد اظهار داشت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تشکل‌ها و NGOهای فعال و سرمایه‌گذار در عرصه کشاورزی است.
 
سیّد جمال سجادی پور با اشاره به ظرفیت بالای بخش کشاورزی استان یزد در زمینه صادرات محصولات گلخانه‌ای و نیز توانمندی بالای بهره‌برداران یزدی در عرصه تولیدات دام و طیور، ضرورت ورود تشکل‌های بخش خصوصی از جمله بندر خشک پیشگامان در زمینه تسهیل‌گری صادرات تولیدات بخش کشاورزی و همچنین فراهم آوردن واردات نهاده‌ها و نیازهای بخش کشاورزی استان در این رابطه یادآور شد و خواستار مشارکت هر چه بیشتر سرمایه گذاران جهت استفاده حداکثری از ظرفیت بندر خشک و امکان حمل و نقل ریلی که فراهم گردیده شد.
 
سجادی پور به مشکلات موجود در ارتباط با تنظیم بازار و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: در این رابطه در حال رایزنی با شهرداری و اتحادیه‌های تعاونی بخش کشاورزی هستیم تا مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را برای مردم استان داشته باشیم.
 
بندرخشک پیشگامان مزیتی برجسته در حمل و نقل ملی و بین المللی
 
مدیرعامل بندر خشک پیشگامان هم در این رابطه  قرار گرفتن در مرکز کشور و خط بین المللی شمال به جنوب و شرق به غرب در موقعیت استراتژیک مناسب به عنوان بارانداز اصلی کالا را از مزایای استفاده از خدمات بندرخشک پیشگامان در یزد عنوان می‌کند و معتقد است به دلیل شرایط مساعد جوی در مقایسه با بنادر دریایی و همچنین حمل آسان تر از راه ریلی و تعرفه خدماتی مناسب‌تر علاقه بازرگانان به واردات و صادرات کالای خود از این بندر رو به افزایش است و این اتفاق خوب سبب افزایش تولید داخلی و رونق بیش از پیش آن می‌شود.
 
محمدرضا شهسواری مرکزیت جغرافیایی استان یزد، دسترسی آسان به بندرخشک، شرایط آسان و متنوع سرمایه‌گذاری، امکان مشارکت بندر در پروژه‌های ارزش افزوده، وجود بازارچه صادراتی، وجود خدمات متمرکز برای تسهیل و تسریع فرآیند واردات و صادرات، آب و هوای مساعد انبارداری، حمل و نقل ترکیبی، وجود زیرساخت‌های قوی فناوری اطلاعات را از جمله مزایای رقابتی بندرخشک پیشگامان یزد ذکر می‌کند.
 
مدیرعامل بندرخشک پیشگامان  با بیان اینکه ارسال بار از طریق حمل ترکیبی اعم از ریلی و زمینی از بندرخشک پیشگامان در سال گذشته به دلیل کاهش هزینه‌ها با استقبال خوبی از سوی تجار و بازرگانان همراه بوده است از بارگیری بیش از ۸ هزار تن انواع بار طی یک ماه به صورت آزمایشی از این بندر به مقصد داخل و خارج کشور خبر داد.
 
شهسواری با اعلام آمادگی این بندر برای تسهیل خدمات خود جهت رونق بیش تر فعالیت تولیدکنندگان داخلی ابراز امیدواری کرد در سال جاری با تسهیل فعالیت‌های گمرکی در این بندر تعاونی افزایش صادرات و به تبع آن رونق تولید داخلی را شاهد باشیم.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..