برداشت بی‌رویه منابع آبی منجر به ظهور فروچاله‌ در دشت‌های یزد شده است

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر گفت: برداشت بی‌رویه از منابع آبی علاوه بر تهدید آبخوان‌ها و تخریب اراضی، منجر به ظهور فروچاله و فرونشست زمین شده است.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسین باقری عصر امروز در نشست بررسی وضعیت آبخوان‌های یزد با اشاره به عوارض برداشت بی رویه از منابع آبی استان، اظهار داشت: برداشت بی‌رویه از منابع آبی سبب ظهور فروچاله، فرونشست، تخریب اراضی و پدیده لوله‌زایی شده که در این میان فروچاله و فرونشست را آخرین سرحد مرگ آبخوان و زمین قلمداد می‌کنند.

 
وی با بیان برخی از پیامدهای فرونشست زمین افزود: از نظر متخصصین، تهدید بنیادی این است که ایجاد چنین پدیده‌هایی منجر به از دست رفتن قابلیت احیاء آبخوان و سفره آب زیرزمینی و انسداد خلل و فرج آن شود.
 
رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر گفت: اگر روزی بارندگی به میزان سابق باز گردد، این آبها مسیری برای نفوذ در زیر زمین نداشته و میزان تغذیه حاصل از بارندگی به حداقل ممکن می‌رسد، موضوعی که در تشدید سیلاب‌ها هم موثر است.
 
 
وی کاهش نزولات جوی و افزایش دوره‌های خشکسالی را عاملی موثر در کاهش تغذیه و ورودی آب‌های زیرزمینی عنوان و بیان کرد: این امر در ایجاد فرونشست نقش دارد اما  بهره‌برداری و پمپاژ بی‌رویه مهم‌ترین عامل در تشدید فرونشست و فروچاله است.
 
باقری تصریح کرد: در اثر بهره‌برداری بیش از ظرفیت آبخوان، کاهش بلندمدت سطح آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد و این اقدام نیز می‌تواند منجر به تخلیه آب از خلل و فرج لایه‌های زیرسطحی زمین گردد که به صورت فرونشست زمین و یا فروچاله ظاهر می‌شود.
 
وی ادامه داد: در برخی از سازنده‌های آهکی و مشابه آن افت شدید سطح آب زیرزمینی باعث وقوع فروچاله در سطح زمین می‌شود .
 
باقری با اشاره به این که در حال حاضر دشت یزد – اردکان از جمله دشت‌های شاخص استان است، خاطرنشان کرد: این دشت با فرونشست قابل توجه زمین در سال‌های اخیر روبه رو بوده به نحوی که وقوع لوله‌زائی قابل توجه در منطقه رستاق و همچنین تحقیقات علمی حاکی از فرونشست زمین در دشت یزد ـ اردکان بدلیل افت سطح آب زیرزمینی است.
 
 وی با بیان این که دشت ابرکوه با تعداد ۳۶ مورد فروچاله و منطقه شمش- بهادران از دیگر دشت‌های مطرح استان هستند که به این پدیده دچار شدند، گفت: وقوع فروچاله و فرونشست سبب شده سه دشت مورد اشاره جزو چهار دشت‌ «ممنوعه بحرانی» استان در ارتباط با بهره‌برداری از منابع آب زیر زمینی مشخص شوند.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..