تکرار قصه تلخ نخل‌داران بافقی؛ نبود صنایع تبدیلی و جیب پرپول دلالان

مدیر جهادکشاورزی بافق با اشاره به قابلیت رقابت خرمای این شهرستان در کشور، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی را حلقه‌ی مفقوده این بخش خواند و اظهار کرد: ایجاد این زیرساخت‌ها علاوه بر کوتاه کردن دست واسطه‌ها موجب افزایش 1.5 برابری درآمد نخل‌داران بافقی خواهد شد.

به گزارش یزدی نیوز«علی اکبر رحمتیان»  با اشاره به ۱۹۰۰ هکتار سطح زیرکشت نخیلات در شهرستان بافق، اظهار کرد: این میزان سطح زیرکشت توسط ۸۵۰ کشاورز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که ۷۰۰ هکتار آن مربوط به ارقام اصلاح شده با تولید سالانه ۳۵۰۰ تن خرماست. 

 
وی افزود: ۵۰۰ هکتار سطح زیر‌کشت بارور نخیلات با تولید هفت تن محصول در هر هکتار و ۱۲۰۰ هکتار ارقام بومی با عملکرد متوسط چهار تن در هر هکتار از اراضی قابل توجه خرمای بافق هستند. 
 
وی محدودیت منابع آبی را عامل عدم توسعه سطح زیرکشت این محصول در بافق دانست و گفت: البته با توجه به همین محدودیت‌ نیز در حال حاضر امکان افزایش سطح زیرکشت نخیلات در شهرستان وجود ندارد ولی افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت محصولات در اولویت اصلی قرار دارد.
 
این مسئول در این مورد جایگزینی ارقام اصلاح شده و با کیفیت نخیلات را از ضروریات‌ افزایش بهره‌وری خواند و تصریح کرد: از آنجایی که خرماهای بومی کیفیت مورد پسند و مطلوب بازار را ندارند به تدریج از چرخه تولید حذف شده و ارقام پربازده و خوش‌فروش همچون «پیاروم» جایگزین محصولات بومی خواهند شد. 
 
رحمتیان تمرکز بر حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در بافق را از برنامه‌‌های اصلی جهادکشاورزی شهرستان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر یک سرمایه‌گذار در این رابطه اقدامات لازم جهت اخذ مجوزهای ضروری را انجام داده و مصمم به عملیاتی شدن این فرآیند در بافق هستیم که پیش‌بینی می‌شود طرح مذکور تا دو سال آینده در بافق آماده بهره‌برداری شود.
 
وی متذکر شد: متاسفانه در حال حاضرمحصول خرمای بافق فقط به صورت معمول یا به عبارتی بازاری برداشت و بعضاً نیز به صورت ساده بسته‌بندی می‌شود لذا در نبود صنایع تبدیلی امکان افزایش بهره‌وری و نگهداری این محصول در بافق وجود ندارد.
 
این مسئول با بیان این که ارزش افزوده خرمای بافق با بسته‌بندی مناسب و استفاده در صنایع تبدیلی و تکمیلی چند برابر ارزش فعلی خواهد شد، گفت: حداقل اتفاق ممکن در این رابطه کوتاه شدن دست واسطه‌ها و حذف دلالان است و در مجموع تا ۱.۵ برابر افزایش درآمد بهره‌برداران را به دنبال خواهد داشت.
 
وی بازاریابی مناسب و ایجاد سردخانه را از دیگر ملزومات توسعه صنایع وابسته به محصول خرما و افزایش بهره‌وری اقتصادی در این بخش ذکر کرد و گفت: از آنجایی که همزمان با فصل برداشت خرما، دلالان این محصول را با حداقل قیمت خریداری می‌کنند و با چند قیمت بیشتری در بازار عرضه می‌کنند، ایجاد سردخانه می‌تواند شرایط نگهداری خرما برای کشاورزان و عرضه آن در زمان مناسب به بازار را فراهم کند. 
 
رحمتیان افزود: البته رونق و آغاز به کار صنایع مربوطه در بافق منجر به توزیع و عرضه خرما با برند شهرستان بافق در استان و کشور نیز خواهد شد. 
 
رییس جهادکشاورزی بافق در پاسخ به سئوال ایسنا از عدم اقدام لازم برای صادارت این محصول از بافق خبر داد و اظهار کرد: در چند سال اخیر خرمای بافق به محصولی مطلوب تبدیل شده ولی تاکنون اقدام خاصی برای صادرات آن به بازارهای خارجی صورت نگرفته است ولی در حین حال یکی از برنامه‌های اصلی شهرستان به حساب می‌آید. 
 
وی خرمای بافق را محصولی قابل رقابت با انواع خرماهای کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی خاص این شهرستان، خرمای تولید شده در بافق از مطلوبیت خوبی برخوردار و قابل رقابت در کشور است.
 
رحمتیان در ادامه برگزاری جشنواره استانی برداشت خرمای بافق را یکی از جاذبه‌های ایجاد شده به واسطه این محصول خواند و گفت: این جشنواره که در اواخر تابستان برگزار می‌شود، یکی از اقدامات صورت گرفته به منظور معرفی این جاذبه طبیعی و اقتصادی است. 
 
رییس جهادکشاورزی شهرستان بافق در پایان نیز با اشاره به انواع مشاغل وابسته به این درخت اقتصادی، تصریح کرد: مشاغل خانگی مانند صنایع‌دستی مرتبط با خرما از دیگر فعالیت‌های باصرفه و مهمی است که به همت اداره کل میراث فرهنگی و در قالب مشاغل خانگی بانوان در حال توسعه و انجام است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..