مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد:

همه با هم برای نجات بیماران مواد مخدر تلاش کنیم

«فخرالسادات خامسی‌هامانه» خواستار حمایت دغدغه‌مندان و خیّران حوزه اجتماعی برای نجات بیماران مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد در جامعه شد.

به گزارش یزدی نیوز«فخرالسادات خامسی‌هامانه» در کمیته تخصصی مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ضمن تقدیر و تشکر از نیت خیرخواهانه خیّران و نیز حضور تأثیرگذار آنان در برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: استان یزد به دنبال افزایش دغدغه‌مندان و خیّران اجتماعی است.

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری گفت: از بین پنج آسیب اجتماعی اولویت‌دار نظام(اعتیاد، طلاق، فساد و فحشا، حاشیه‌نشینی و مناطق حاد و بحرانی)، «اعتیاد» اولویت نخست را دارد و وجود ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان‎ دهندۀ اهمیت این موضوع است.
خامسی با بیان اینکه کمیته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این پتانسیل را دارد که اهداف مدنظر مقام معظم رهبری در راستای کنترل و کاهش آسیب‌ اجتماعی اعتیاد را پیش ببرد، افزود: سیاستگذاری و اجرای برنامه‌های فوق‌العاده و منحصر به فرد در این خصوص راه نجات کشور از آسیب‌ها است.
وی اظهار امیدواری کرد که بتوان با همراه کردن جمعیت خیّری و مردمی، جامعه را در مورد آسیب‌های اجتماعی و راه‌های کنترل این آسیب‌ها مطلع کرد.
خامسی گفت: در بحث اعتیاد نمی‌توان به صراحت بیان کرد که تنها یک یا دو قشر از جامعه دچار این آسیب هستند؛ چراکه آسیب اعتیاد این پتانسیل را دارد که از کودک و نوجوان تا جوان و پیر، زن و مرد، تحصیل کرده و شاغل، دانشجو، بیکار، کارگر، مهندس، دکتر و … را در بند خود کند.
به گفتۀ وی، باید آگاه‌سازی کرد تا فرزندان، قربانیان ناخودآگاه اعتیاد نشوند و لازم است برای صیانت و حمایت از قربانیان ناخواستۀ چنگال اعتیاد همۀ نهادهای مردمی، خصوصی و دولتی وارد میدان شوند.
به اعتقاد خامسی، رسانه‌ها و نیز تشکل‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه بیشترین ظرفیت را در آگاه‌سازی، هدایت و کمک به جامعه دارند و در این میان، جذب خیران و تغییر ذائقه آنها از مؤثرترین راهکارها برای برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی است.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری گفت: یکی از اقداماتی که سازمان‌های مردم‌نهاد و معتمدان محل باید در تحقق آن همراه با سیاست‌های استان باشند افزایش خیّران اجتماعی و جذب حمایت آنهاست.
وی بیان کرد: باید همۀ بخش‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه واقف باشند که وقتی یک فرد معتاد می‌شود فقط خودش معتاد نیست، بلکه یک خانواده و جامعه با اعتیاد او دچار آسیب شده‌اند و اگر این فرد نجات نیابد، یک جامعه دچار انحراف و آسیب می‎شود.
خامسی توضیح داد: به قطع ساخت مسجد، حسینیه، مدرسه و… اقدامی ارزشمند است؛ اما نباید فراموش کنیم که اگر آسیب در جامعه فراگیر شود، آنگاه نه فرد دغدغه‌مند و دین‌داری در جامعه وجود دارد که به مسجد و حسینیه برود و نه فرزند سالمی وجود دارد که از مدرسه استفاده کند.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری خواستار هم‌افزایی میان سازمان‌های مردم‌نهاد در بحث کنترل و کاهش آسیب اعتیاد شد و گفت: لازم است سازمان‌های مردم‌نهاد از فعالیت‌های هم آگاه شوند تا فعالیت‌های حوزۀ اجتماعی به صورت زنجیره‌ای و منسجم به انجام برسد.
خامسی به صراحت گفت: اکنون با کمک‌های مالی و موردی به دردمندان، نیازمندان و آنهایی که درخواست کمک دارند، دردی از جامعه دوا نخواهد شد و وقت آن رسیده که به جای کمک‌های نقدی و بعضأ گداپروری، به سمت توانمندسازی اقتصادی رفت.
 
 
لزوم تغییر نگاه مردم به بیماران دچار اعتیاد
 
 
«سید مصطفی کرباسی میبدی»، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: باید نگرش‌های منفی را در جامعه تغییر داد تا افراد معتادی که تصمیم به ترک گرفته‌اند به زندگی عادی خود بازگردند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: روزانه بین هشت تا ۱۰ نفر فوتی مواد مخدر در کشور وجود دارد و باید پذیرفت که با فوت این افراد، تنها با نبود یک فرد در جامعه مواجه نیستیم بلکه با خدشه‌دار شدن یک خانواده و جامعۀ پویا روبه رو خواهیم بود.
طبق گفته‌های وی، استفاده از تجارب موفق خیران در حوزه ترک مواد مخدر اقدامی است که در پیشگیری، درمان و حمایت از بیماران حوزه اعتیاد مؤثر است و باید این اقدام ارزشمند را که در توسط خیران استان یزد جرقه خورده است، در پیشبرد اهداف توسعۀ اجتماعی جدی گرفت.
کرباسی در پایان سخنانش گفت: اگر نگرش منفی جامعه به فرد معتاد تغییر کند و جامعه بداند که اعتیاد یک بیماری است و نه جُرم، نه تنها شرایط برای حضور این افراد در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه فراهم می‌شود، بلکه شاهد کاهش آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی ناشی از اعتیاد خواهیم بود.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..