شورای اسلامی شهر یزد و معمای انتخاب شهردار

بیش از هشت ماه است که شهر جهانی یزد بدون شهردار و با سرپرست اداره می شود

به گزارش یزدی نیوز،فروچاله ای پیدا شده در منطقه یک شهرداری یزد شاید نمادی از شکاف بزرگی باشد که این روزها در شورای اسلامی شهر یزد بر سر انتخاب شهردار شاهد آن هستیم .

هشت ماه از استعفای مهدی جمالی نژاد می گذرد و شورای اسلامی شهر یزد هنوز موفق به اجرایی کردن مهمترین وظیفه خود یعنی انتخاب شهردار نشده است. 
در این مدت شورا سه نفر را به عنوان نامزد به وزارت کشور معرفی کرده که مجتبی فرهمند و محمدرضا سیدحسینی به علت های مختلفی همچون نداشتن سابقه اجرایی کافی، نداشتن مدرک تحصیلی لازم و برخی سوابق دیگر مورد تایید صلاحیت وزارت کشور قرار نگرفتند. 
اما  داور نظری اردبیلی گزینه سوم هم پس از آن که ابلاغ حکم به صورت تلگرامی از سوی جمالی نژاد معاون وزیر کشور صورت گرفت با نظر منفی وزارت اطلاعات مواجه شد و قرار بر آن شد که ابلاغ واقعی در نشست معارفه صورت گیرد نشستی که شاید هیچگاه برگزار نشود. 
هشت ماه پس از این کش و قوس ها، حالا رئیس شورای اسلامی شهر یزد در سخنانی در خانه احزاب که برخی آنرا افشاگرانه خوانده اند مدعی شده برخی از فشارها مانع از عمل به وظیفه شورا شده و این گونه باشد شورا حاضر است جا بیندازد که شهردار نداشته باشد. 
 سفید که پیشتر رهبری یک جریان سیاسی را در استان به یدک می کشیده مدعی شده نهاد ریاست جمهوری ، وزارت کشور و دیگر دستگاه ها حاضر به همکاری با شورا برای تایید نامزدها نشده اند و برخی دیگر هم به شورا برای اعمال نظر خود فشار می آورند. 
سخنان سفید اما واکنش های مختلفی در فضای رسانه ای استان به دنبال داشته برخی به پشتیبانی از وی با متهم کردن جریان سیاسی مقابل اعلام کرده اند نباید در روند تصمیمات شورا به عنوان نهادی بر آمده از مردم کارشکنی کرد  برخی نیز این اظهارات را فرافکنی سفید برای در رفتن از زیر بار مسئولیت دانسته اند .
راست است که دموکراسی حکومت اکثریت است حتی اگر مانند این روزهای شورای شهر یزد  اختلاف رای یک نفر باشد و گروهی شش نفره گروه پنج نفره را به حاشیه برانند اما هر چه باشد افکار عمومی این روزها سخت درگیر یافتن پاسخی برای این سوالات است:
چرا  نباید شهردار یزد از نخبگان بومی انتخاب شود؟
چرا شورا نباید پیش از معرفی نامزدهای شهرداری، صلاحیت های لازم نامزدها را بررسی کند؟
و چرا منافع سیاسی و حزبی کارآمدی شورا را تحت الشعاع قرار داده است؟
در هر حال ، راکد ماندن ده ها طرح عمرانی در شهر یزد،  نشون می ده دود اختلافات در شورای شهر و ناکارآمدی این نهاد مردمی، بیش از همه  به چشم مردم فرو خواهد رفت.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..