بارشهای امسال مرهمی بر تن تفتیده کویر

در استان یزد بارش های اخیر نسبت به میانگین بلند مدت 33 درصد افزایش داشته است .

به گزارش یزدی نیوزمدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: گرچه میزان نزولات جوی استان یزد در بهار امسال نیز در مقایسه با سایر استانها چشمگیر نبود و این استان بعد از خراسان جنوبی کم باران ترین نقطه کشور گزارش شده است ، اما همین میزان نیز توانست کویر تفتیده را سرزنده و چشمه سارهای خشکیده در این استان را دوباره احیا کند.

جوادیان زاده افزود: بارش های امسال گرچه در مقایسه با میزان بارش چندین سال گذشته قابل مقایسه نیست اما تنها ۱۰  تا ۱۵ درصد از میزان این بارش ها به دل سفره های آب زیر زمینی استان نفوذ می کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد با اشاره به بهبود وضعیت نسبی منابع تامین آب در استان گفت: این امرباعث شده است تا آبرسانی سیار به ۳۳۰ روستای استان ، به ۲۰۰ روستا کاهش یابد.
فاتحی افزد: در مجموع ۴۴  رشته قنات و۲۲ دهنه چشمه در روستاهای استان  آب آشامیدنی مردم روستاهای استان را تامین می کنند که تقریبا تمامی آنها طی سال های خشکسالی بی آب و خشک شده بودند .
دهقان ،نائب رئیس شورای اسلامی شهر نیر هم گفت: در اثرخشکسالی های سال های گذشته از مجموع بیش از ۷۰۰ چشمه و قنات بخش نیر حدود ۶۸۰  قنات خشک شده بود که خوشبختانه امسال بواسطه بارش های بهاری امسال تعداد ۶۰۰  چشمه و قنات که بخش مهمی از تامین آب شرب و کشاورزی بخش نیر را برعهده دارند آبدار شده است.
چشمه غربالبیز مهریز ،چشمه تامهر در شهرستان تفت و آبشارهای دره گاهان تفت و تزنج در شهرستان مهریز از جمله چشمه هایی هستند که امسال به واسطه بارش های بهاری استان احیائ شده و شورو نشاط خاصی به طبیعت استان کویری یزد بخشیده اند .
با این همه موضوع کم آبی بویژه بحران تامین آب شرب در استان یزد بحرانی جدی به شمار می رود و همچنان ۶۰  درصد از آب مورد نیازمردم برای شرب به آب انتقالی وابسته است .
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..