فرماندار یزد:

فاضلاب عامل اصلی آلودگی آب قنات در یزد است

فرماندار یزد با بیان اینکه جلوی ورود فاضلاب به قنات و آلوده شدن آب آن گرفته شود گفت: فاضلاب عامل اصلی آلودگی آب قنات در یزد است.

به گزارش یزدی نیوز محمد رستگاری در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان یزد با تاکید بر لزوم حفاظت از قنات‌ها در برابر آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فاضلاب اظهار داشت: زارچ یکی از مناطقی است که احتمال آلودگی آب قنات آن وجود دارد به همین دلیل تصمیماتی مبنی بر حفر چاه جدید به منظوردفع فاضلاب و آلوده نشدن قنات‌های زارچ گرفته شد.

 
وی افزود: شناسایی و معرفی سایر منابع آلوده کننده آب قنات زارچ از دیگر اقدامات در دستور کار فرمانداری است تا با پیگیری‌های لازم سلامت مردم استان در معرض خطر قرار نگیرد.
 
فرماندار یزد به لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از نشت فاضلاب در داخل قنات‌ها تاکید کرد و گفت: آلودگی آب قنات از طریق  فاضلاب‌ها، عمده‌ترین دلیل آلودگی قنات است.
 
 
رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر شرکت آب منطقه‌ای یزد هم در این نشست با بیان این که در سال گذشته تعرض به خط انتقال آب و وابستگی یزد به این آب، شرایط  سختی را برای استان فراهم کرد، افزود: این شرایط منجر به اتخاذ تصمیماتی از جمله اجرای طرح خاموشی چاه‌ها به مدت ۵۰ روز در شهرستان یزد و همچنین کشف و انسداد۶۷ حلقه چاه غیرمجاز گردید.
 
محمدحسین باقری با اشاره به این که اجرای این طرح سبب صرفه‌جویی در مصرف ۹ میلیون متر مکعب آب شد، گفت: مردم و مسئولان نباید بارندگی‌های اخیر را دلیلی برای عدم صرفه‌جویی در زمینه آب بدانند.
 
وی به تجهیز ۶۷ درصد از چاه‌های صنعتی شهرستان یزد به کنتور هوشمند اشاره و خاطرنشان کرد: در خصوص چاه‌های کشاورزی نیاز به اهتمام بیشتر کشاورزان در نصب کامل کنتورهای هوشمند است.
 
باقری ادامه داد: قرار است با همکاری مدیران بانک‌های استان، به کشاورزان تسهیلاتی ارایه شود تا با حذف واسطه، خرید کنتور هوشمند برای آن‌ها ارزان‌تر انجام شود.
 
باقری در ادامه به ضرورت حفظ بهتر رودخانه مرکزی شهر یزد پرداخت و گفت: اقدامات اخیر در خصوص آزادسازی بستر رودخانه ارزنده می‌باشد، لیکن نیاز است طرح جامع جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی شهر یزد که در دستور کار شهرداری است در اسرع وقت نهایی و گزارش آن به شورای حفاظت ارسال گردد.
 
وی به اقدامات انجام شده در ارتباط با طرح‌های فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی اشاره و خاطرنشان کرد: طرح‌های داناب، سپاس آب، تشکل آب بران و برگزاری نشست‌های منسجم با کشاورزان از اقدامات درحال انجام در سطح شهرستان است.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..