موزه زیلو میبد ، اولین و تنها گنجینه در جهان

موزه زیلوی میبد ، اولین و تنها موزه زیلو در کشور است و از دیگر جاذبه های آن می‌توان به کارگاه‌های زیلوبافی و کاربافی اشاره کرد.

به گزارش یزدی نیوزمسئول موزه زیلوی میبد گفت : زیلوهای تاریخی موجود در موزه زیلو میبد، با تلاش علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و اداره کل میراث استان یزد جمع‌آوری شده است.

 
طاهره کشتکار  افزود : مجموعه این موزه دارای ۵۵ تخته از نفیس‌ترین زیلوهای میبد است که در ۲ بخش زیلوهای قدیم و جدید به نمایش در آمده‌اند. کهن‌ترین زیلوی این موزه، زیلوی مسجد جامع میبد است که تاریخ ۸۰۸ هجری قمری بر روی آن نوشته شده و بیش از ۶۱۵ سال قدمت دارد. این زیلو بوسیله علی بیدی بن حاجی میبدی با طرح محرابی و با فنون خاصی نسبت به زیلوهای دیگر، در سه رنگ آبی، سفید و قرمز بافته شده است.
 
وی گفت :موزه زیلو و پلاس میبد در مکان فرهنگی و تاریخی کاروانسرای میبد (سالن شرقی بنا) واقع شده که به شماره ۱۶۱۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
وی افزود : موزه زیلوی میبد به عنوان یک موزه تخصصی در چارچوب برنامه های سازمان میراث فرهنگی (معرفی و آموزش) در سال ۱۳۸۱ افتتاح شد. با دایر شدن این موزه، زیلو به ایرانیان و جهانیان معرفی شد. موزه زیلوی میبد، اولین و تنها موزه زیلو در کشور است.
 
کارگاه های زنده زیلو بافی و کاربافی نیز از دیگر جاذبه های این موزه به شمار می رود.
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..