آمار نگران‌کننده مبتلایان تب مالت در ابرکوه

رییس شبکه بهداشت و درمان ابرکوه گفت: آمار مبتلایان به تب مالت در ابرکوه در حالی پارسال به 47 مورد رسید که نسبت به سال‌های قبل از آن به مراتب کمتر بوده است.

به گزارش یزدی نیوز«عبدالحسین اکرمی» در جلسه شورای بهداشت عمومی و امنیت غذایی شهرستان، اظهار کرد: متأسفانه آمار بیماری تب مالت در سال ۹۷ نسبت به سال‌های گذشته افزایش بسیار چشمگیری داشته و ابرکوه در میان سایر شهرستان‌های استان، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

 
وی تصریح کرد: تعداد مبتلایان ابرکوهی تب مالت در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ به ترتیب ۱۳، ۱۴ و ۱۸ مورد بوده است که به ‌صورت باور نکردنی در سال ۹۷ به ۴۷ مورد افزایش یافته است.
 
اکرمی گفت: در همین راستا برای کنترل بیماری اقدامات بسیاری با همکاری اداره دامپزشکی شهرستان صورت گرفته و یکی از کانون‌های مهم این بیماری شناسایی ‌شده است.
 
به گفته وی، کلاس‌های آموزشی بسیاری نیز از طریق شبکه برای کسانی که با دام و شیر ارتباط دارند، برگزار شده و در حال حاضر این بیماری کنترل شده است.
 
موش‌های صحرایی مخزن بیماری سالک
 
اکرمی در ادامه به بیماری سالک نیز اشاره کرد و گفت: نوع سالک در ابرکوه، سالک روستایی است و بر اساس برنامه‌های استاندارد باید مخزن و منشأ آن که موش‌های صحرایی هستند، نابود شوند.
 
وی ادامه داد: در همین راستا تیم هایی در مهرآباد، اسفند آباد و اطراف شهر ابرکوه مرحله اول عملیات مقابله‌ای را آغاز کرده‌اند و مرحله دوم هم در مردادماه انجام می‌شود.
 
امکان انتقال هاری از گربه به انسان
 
این مسئول همچنین به بیماری‌های ناشی از حیوان گزیدگی اشاره کرد و گفت: بیماری هاری مساوی با مرگ است و تاکنون هیچ درمانی در دنیا برای آن کشف نشده است.
 
وی افزود: هاری تنها متعلق به حیوانات وحشی نیست و ممکن است برخی حیوانات اهلی و خانگی مانند گربه نیز ناقل این بیماری باشند لذا در صورت حیوان گزیدگی سریعاً باید به مراکز درمانی مراجعه و اقدامات لازم صورت گیرد.
 
مماشات در حوزه بهداشت پذیرفته نیست
 
«محمد کاظمی نسب» فرماندار ابرکوه هم اظهار کرد: مسائل مربوط به بهداشت و امنیت غذایی در ردیف نیازهای اولیه بشر هستند و از کنار آن‌ها نمی‌توان به ‌سادگی عبور کرد که اگر جدی گرفته نشوند، جامعه از آن متضرر می‌شود.
 
وی عنوان کرد: شیوع بیماری تب مالت در قدیم که هیچ‌گونه پیشرفت علمی و آموزشی وجود نداشت، رایج بود اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی نباید آمار بالایی از این بیماری خطرناک داشته باشیم.
 
فرماندار ابرکوه تأکید کرد: در رابطه با مسائلی که مربوط به سلامت مردم و حوزه بهداشت، نظم و امنیت عمومی است، هیچ فردی حق مماشات ندارد و مواردی که در این جلسه مصوبه می‌گیرد، دستگاه‌های اجرایی باید خود را ملزم و مکلف به اجرای آن بدانند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..