طلسم معرفی شهردار برای تنها شهر میراث جهانی کشور

با وجود گذشت بیش از هفت ماه از استعفای جمالی نژاد شهردار سابق یزد، شهر یزد همچنان بدون شهردار است و با سرپرست شهرداری اداره می شود

به گزارش یزدی نیوز،آبانماه ۱۳۹۷ ، وقتی جمالی نژاد اولین شهردار منتخب شورای شهر پنجم یزد را به مقصد پایتخت (وزارتخانه) ترک کرد، کمتر کسی فکر می کرد که یزد بدون شهردار بماند، از این تاریخ به بعد اعضای شورای اسلامی شهر یزد، سه نفر را بعنوان شهردار منتخب در سه مقطع انتخاب کردند.

۱۹ آبان ماه ۱۳۹۷ مجتبی فرهمند که معاون شهرداری یزد بود، با کسب اکثریت آرا از میان ۲۰ داوطلب انتخاب شد اما از سوی وزارت کشور تائید صلاحیت نشد.
گزینه بعدی سید حسینی معاون اسبق عمرانی استاندار که مدرک تحصیلی اش به تصدی شهرداری نمی خورد، قبل از تائید صلاحیت، خودجوش استعفا داد.
اما گزینه پرحاشیه شورای پنجم نظری اردبیلی بود، که بعد از کش و قوس‌های فراوان و با وجود گزینه های بومی فراوان، با رای شش به پنج شورا، اختلاف نظر اعضای شورا آشکار شد.
عامری عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به مهلت  ده روزه وزارت کشور برای تائید گزینه منتخب شورا می گوید: متاسفانه بیست و چند روزی است که از ارسال مدارک آقای نظری اردبیلی به وزارت کشور گذشته است اما هنوز شورای شهر یزد جوابی مبنی بر تائید صلاحیت و یا رد صلاحیت وی دریافت نکرده است.
ابوترابی دیگر عضو شورا نیز با اشاره به شرایط احراز تائید صلاحیت نظری اردبیلی می گوید: متاسفانه گزینه مورد نظر برای سکانداری شهر یزد، باید نه سال سابقه مدیریت میانی داشته باشد که گویا این شرط لازم را ندارد.
گرچه اعضای شورای شهر معتقدند بدون شهردار هم شهر مدیریت می شود اما مردم نظر دیگری دارند، آنها معتقدند در این مدت طرح عمران شهری خاصی اجرا نشده، حتی خیلی از طرح ها عمران شهری هم بر زمین مانده است.
عامری عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه برنامه های انسان محور دستور کار شورای پنجم است می گوید: طرح های مختلف فرهنگی با برنامه مدون در حال انجام است و نبود شهردار هیچ خللی در اجرای طرح ها و برنامه ها بوجود نیاورده است.
اما جورابی دیگر عضو شورای اسلامی شهر یزد نظر دیگری دارد. او می گوید: متاسفانه وفاق و همدلی بین اعضای شورا کمرنگ شده و متاسفانه شهر با وجود سرپرست شهرداری نمی تواند اداره شود. طرح های مهم عمرانی و زیربنایی همچنان در بلاتکلیفی است و این مساله نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.
اختلاف نظرهای اعضای شورای پنجم اکنون با اعتراض شدید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد مواجه شده است.
آیت الله ناصری به اعضای شورا هشدار داده دست از اختلافات خود بردارند و با انتخاب گزینه های خاص، هم زمینه نگرانی و ناامیدی مردم و هم زمینه زیرسوال بردن شخصیت و حیثیت نامزدها را فراهم نسازند.
نوع انتخاب های شورای شهر یزد با اعتراض های شدیدی هم در فضای رسانه ای ومجازی مواجه شده و برخی با سیاسی کاری قلمداد کردن فعالیت شورا با توجه به انتخابات پیش رو خواستار نظارت جدی تر نهادهای ناظر بر شورا شده اند
اکنون یزد بعنوان تنها شهر میراث جهانی کشور باید دارای مدیریت شهری هدفمند و یکپارچه باشد. بدون شک اجرای سریع طرح های عمرانی نیازمند شورایی منسجم و بدون حاشیه است، مردم انتظار دارند اعضای شورا پاسدار امانتی که به آن ها داده اند، باشند.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..