یزد ،رتبه ششم ثبت سفارش کالا

دبیرکارگروه توسعه صادرات استان: تاکنون 2 هزار و 444 پرونده در خصوص ثبت سفارش ها کارشناسی شده و 130 پرونده هم در حال بررسی است.

به گزارش یزدی نیوزعلمدار در نخستین نشست کارگروه توسعه صادرات استان افزود: استان یزد رتبه ششم تایید سفارش ها در کشور را دارا است.

وی گفت:در این زمینه کاهش زمان تایید سفارش ها از یک ماه به یک روز را دربرنامه کاری خود داشته ایم.
 
دبیرکارگروه توسعه صادرات استان افزود: گزارش ثبت سفارش و تخصص ارز کالا بوسیله  سازمان صمت استان و تفویض اختیار از سوی وزارت صنعت معدن تجارت به استان یزد نیز از دیگر مباحثی است که باید در راستای توسعه بهتر صادرات  بررسی شود.
 
علمدار افزود: بررسی و تصویب تقویم نمایشگاهی، آخرین وضعیت محل نمایشگاههای دائمی، از دیگر مصوبات این نشست است.
 
استاندار در این نشست بااشاره به بحث توسعه صادرات استان گفت: افزایش نرخ ارز در کنار همه ی مشکلات ظرفیت خوبی را برای توسعه بازار صادرات استان فراهم کرده است و ما باتوجه به اینکه یک استان صنعتی هستیم باید از این ظرفیت استفاده لازم را ببریم.
 
طالبی در ادامه رفع مشکلات پیش روی صادرکنندگان را از برنامه های مهم خود دانست و افزود: در این زمینه باید با تعیین  نماینده ویژه استاندار برای پیگیری تخصیص ارز از بانک مرکزی پیگیری لازم انجام شود و کمیته ای تام الاختیار برای پیگیری مسائل رفع اختلاف های بین گمرک و بانکهای عامل تشکیل شود  تا کارخانجات با مشکل مواد اولیه مواجه نشوند.
 
ثبت سفارش کالا در سامانه وزارت بازرگانی (سیستم مجوز ورود اقلام به کشور) از طریق وزارت بازرگانی استان ها انجام می گرفت که تاسال ۸۷ به صورت دستی و از طریق مراجعه حضوری بازرگانان انجام پذیرفته می شده است ،که از سال ۸۸ سیستم الکترونیکی sabtaesh.tpo.ir جایگزین سیستم قبلی شده است و کلیه بازرگانان در صورت اخذ تاییدیه از سوی کارشناسان وپرداخت وجه، پرونده آنها به  گمرکات اجرائی (با توجه به نوع ثبت سفارش) ارسال می شود.
 
استان یزد از استان های صنعتی است و عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان یزد به ترتیب کاشی و سرامیک، میلگرد، هیدروکربن، اکسید مولیبدن، سنگ مصنوعی، موکت و شیشه ساختمانی است وکشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه، هلند، آلمان، گرجستان، امارات، اسپانیا و ایتالیا را عمده‌ترین مقصد کالاهای صادراتی استان یزد هستند.
 
 
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..