مدیر دام جهاد‌کشاورزی یزد:

هر ساله قریب ۱۵ هزار راس دام استان اصلاح نژاد می‌شوند

مدیر دام سازمان جهاد‌کشاورزی استان یزد با اشاره به روند صعودی اصلاح نژاد دام‌‌های این استان، اظهار کرد: هر ساله حدود 7 تا 10 هزار راس دام‌ سبک و چهار هزار راس از دام‌های سنگین استان اصلاح نژاد می‌شوند.

به گزارش یزدی نیوز«عباس تیموری» ، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را از اولویت‌های حوزه امور دام استان ذکر و اظهار کرد: اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین، استفاده از دام‌های سبک و سنگین پربازده و پرتولید، استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در افزایش تولید شیر خام و گوشت قرمز، بهره‌مندی از توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی واحدهای پرورش دام صنعتی از جمله برنامه‌های در دستور کار امور دام استان در همین راستاست.

 
وی با بیان این که در حال حاضر بیش از ۸۰۲ هزار راس دام سبک و ۱۶ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین در استان وجود دارد، افزود: به طور میانگین هر ساله حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار راس دام در استان نیاز به اصلاح نژاد دارند.
 
مدیر دام سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به همین منظور نیز در هر سال حدود ۷ تا ۱۰ هزار راس از دام‌های سبک و چهار هزار راس از دام های سنگین استان اصلاح نژاد می‌شوند.
 
وی با اشاره به روند صعودی اصلاح نژاد دام‌ها در استان، اظهار کرد: استفاده از دام‌های سبک پرتولید برای اصلاح نژاد دام‌های بومی، استفاده از دام های سنگین دو منظوره و تلاقی نژادهای دام سبک و سنگین پرتولید با دام‌های بومی، مهمترین اقدامات امور دام جهادکشاورزی استان برای اصلاح نژاد دام‌هاست.
 
تیموری در ادامه با بیان این که هر ساله نژادهای دام سبک پر تولید و پربازده زیادی از قبیل بزسانن و آلپاین یا نژادهای گوسفندی افشاری و شال به منظور افزایش بهره‌وری در حوزه تولید گوشت قرمز و شیرخام از سایر استان‌ها وارد یزد می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر این به همت بخش خصوصی شاهد فعالیت ایستگاه تکثیر و ترویج پرورش بز سانن در برخی شهرستان‌های استان از جمله اردکان هستیم.
 
وی از دامدارانی قصد اصلاح نژاد دام‌های خود را دارند خواست تا به شرکت‌های وارد کننده و تامین‌کننده نژادهای پربازده و پرتولید در استان مراجعه کنند.
 
وی در همین رابطه نیز خاطرنشان کرد: شرکت آوین ژن، شرکت سپیدان کوثر، ایستگاه پرورش بز سانن شهرستان اردکان، پرورش‌دهندگان بخش خصوصی نظیر واحد پرورش بز سانن واقع در رکن آباد میبد و یا واحد پرورش بز آلپاین واقع در میبد از جمله مکان‌های تامین کننده و وارد کننده این نژاد‌ها هستند که دامداران برای اصلاح نژاد دام‌های خود می توانند به این مراکز مراجعه کنند.
 
مدیر دام سازمان جهاد‌کشاورزی استان در پایان راجع به قیمت این نژادهای جدید نیز اعلام کرد: هزینه هر راس از نژاد‌های جدید براساس سن دام، وزن، جنسیت و نژاد متفاوت است.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..