راه‌آهن یزد برنامه بلندمدت می‌خواهد/کاهش هشدار‌دهنده سهم ارزش افزوده ریلی یزد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: اقدامات و برنامه فعلی راه‌آهن استان کوتاه مدت است و حداکثر تا چند سال بعد می‌تواند به بهره‌برداری برسد و لازم است جایگاه این صنعت در آینده توسعه استان تبیین شود.

به گزارش یزدی نیوز«سید مجتبی حسینی پور» در اولین جلسه کارگروه آمایش سرزمین، آمار، محیط زیست و توسعه پایدار در سال جاری گفت: این که می‌خواهیم در افق‌های بالاتر به کجا برسیم و سهم و نقش استان در بخش ریلی کشور کجاست هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

 
وی گفت: در حال حاضر ارتباط منسجم و تعریف شده بین حمل و نقل ریلی و سایر بخش‌های اقتصادی استان وجود ندارد  و این نقیصه جدی می‌تواند در آینده نیز حادتر شود.
 
وی اظهار کرد: دستور کار اولین جلسه کارگروه آمایش را بحث زیر بنایی و سرمایه‌گذاری در زمینه حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی قرار داده‌ایم تا ضمن تغییر نگاه به این موضوع و در نظر گرفتن توسعه پایدار به نتایج قابل قبولی در این زمینه برسیم.
 
حسینی‌پور افزود: مبحث راه و حمل و نقل ریلی یکی از پیشران‌های مهم در توسعه به ویژه توسعه اقتصادی و حتی توسعه اجتماعی است که وظیفه همه اعضا و بخصوص مجموعه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی است که در این موضوع منفعل نباشند و پیگیری لازم را بعمل آورند.
 
وی خاطرنشان کرد: نگاه راه آهن به حمل و نقل ریلی در استان به دلایل اقتصادی عموماً به سمت معدن است و موضوعات مسافرتی و تجاری کمتر مورد توجه قرار گرفته که باید این نگاه را تغییر داد.
 
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان این که چشم اندازهای حمل و نقل ریلی ایران در حال تغییر است، افزود: کشورهای آسیای مرکزی می‌خواهند به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کنند که این از جهت راه آهن شمال –جنوب اهمیت بیشتری خواهد یافت.
 
وی در ادامه گفت: مسیر راه آهن یزد-شاهرود در توسعه این هدف است که با هماهنگی و درخواست چهار استان دیگر جلسات مشترکی برای وصل شدن این مسیر به راه آهن یزد- بافق در حال پیگیری است.
 
حسینی‌پور گفت: در موضوع سرمایه گذاری تا وقتی راه آهن و راه مناسب و درستی نباشد، توسعه‌ی پایدار تحقق پیدا نمی‌کند.
 
وی گفت: موضوع مهم دیگر عدم حضور شرکت حمل و نقل ریلی در استان است و با این که برای سرمایه‌گذاری در این راستا تشویق‌های خوبی صورت گرفته اما هنوز استقبال شایسته ای از این موضوع به عمل نیامده است.
 
حسینی‌پور اظهار کرد: تکمیل و به بهره برداری رسیدن راه آهن یزد- اقلید به جهت تاثیرات گسترده اقتصادی و اجتماعی و نقش پر رنگ آن در رفع عدم تعادل‌ها و توسعه پایدار استان مورد پیگیری جدی و ویژه استان است.
 
کاهش سهم راه آهن یزد از ارزش افزوده اقتصادی
 
«محمد حمید فخرالدین» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد نیز در این جلسه یکی از ویژگی های تاریخی استان یزد را مرکزیت این استان ذکر است.
 
وی گفت: یزد از سال‌های گذشته روی راه ادویه قرار داشته است و یکی از رازهای دوام و ماندگاری یزد ارتباطات و  ایجاد مرکزیت‌های حمل و نقلی بوده است.
 
فخرالدین در این باره تصریح کرد: یزد در حال حاضر دارای یک مرکزیت جغرافیایی است و به لحاظ شبکه ریلی نیز دارای مرکزیت مناسب در کشور است و وجود پنج راه ریلی در شهرستان بافق یک مرکزیت دسترسی را برای استان و کشور ایجاد کرده است.
 
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان افزود: استان یزد همچنین دارای یک مرکزیت عملکردی است که این موضوع را می‌توان از روی داده‌های حساب‌های ملی و منطقه‌ای و جداول ارزش افزوده اقتصادی مشاهده کرد.
 
فخرالدین گفت: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ و بر اساس آخرین اطلاعات موجود  استخراج شده از حساب‌های منطقه‌ای کشورسهم ارزش افزوده ریلی استان یزد از ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۱۰.۱ درصد در سال ۱۳۹۴ کاهش یافته است.
 
وی عنوان کرد: این امر روند نزولی سهم راه‌آهن استان یزد در توسعه استان را نشان می‌دهد، این در حالی است که سهم حمل و نقل جاده‌ای استان در این مدت تقریباً دو برابر شده است.
 
این مسئول گفت: اگر استان یزد می‌خواهد روند توسعه خودش را داشته باشد، لاجرم بایستی مرکزیت‌های خودش را حفظ کند و از ظرفیت‌های طبیعی و انسانی و فرصت‌های توسعه‌ای استفاده کند.
 
سهم ۸ درصدی راه آهن یزد از خطوط ریلی کشور
 
«علیرضا سامعی» معاون فنی و زیربنایی اداره کل راه آهن یزد نیز  گزارشی از وضعیت ایجاد خطوط ریلی کشور و سهم استان یزد از آن ارائه کرد .
 
وی گفت: سهم اداره کل راه آهن یزد از خطوط ریلی کشور حدود هشت درصد بوده که این مقادیر شامل ۸۷۵ کیلومتر خط اصلی، ۱۴۲ کیلومتر خط فرعی – مانوری و ۶۵ کیلومتر خط صنعتی تجاری است.
 
سامعی با اشاره به وضعیت طرح‌های ریلی مرتبط با استان یزد گفت: طرح دو خطه بافق – زرین شهر به طول ۴۹۷ کیلومتر حدود ۷۵ درصد پیشرفت داشته است.
 
به گفته وی، طرح احداث راه آهن رخش(مهریز) – اقلید به طول ۲۷۴ کیلومتر از سال ۱۳۹۱ شروع  و طبق برنامه می‌بایست در سال ۱۳۹۴به بهره برداری کامل می‌رسید که بنا به دلایلی در حال حاضر ۵۵ درصد از طرح اجرا شده است.
 
این مسئول در پایان نیز اضافه کرد: در حال حاضر تعداد هشت طرح خطوط ریلی مرتبط با استان یزد نیز در دست مطالعه است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..