مدیرکل بهزیستی استان یزد:

غربالگری ژنتیکی برای ۹۵ درصد ازدواج‌های استان یزد انجام می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: برای ۹۵ درصد از ازدواج‌هایی که در استان یزد صورت می‌گیرد، غربالگری ژنتیکی انجام می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزجلیل عفتی، در جمع غربالگران ژنتیک قبل از ازدواج با اشاره به فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در حوزه ژنتیک اظهار داشت: نکته محوری در موضوعات غربالگری ژنتیک آگاه‌سازی است و مهم این است که خانواده‌ها در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشند.

 
وی با اشاره به اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی خاطرنشان کرد: زمانی ژنتیک علم غریبی بود و مردم شناخت کافی از این علم نداشتند و کاملاً با آن ناآشنا بودند اما بهزیستی تلاش کرد در حوزه پیشگیری با داشتن برنامه‌ای کاملاً اصولی و ضابطه‌مند به این مهم بپردازد.
 
مدیرکل بهزیستی استان یزد افزود: در این زمینه تلاش کردیم در مرحله اول غربالگری، سپس مشاوره و در نهایت ارائه خدمت را به نحو احسن انجام دهیم و بتوانیم این خدمات و اعتبارات را افزایش دهیم.
 
عفتی با اشاره به اینکه این طرح از سال ۹۳ آغاز شد، عنوان کرد: در آن زمان چهار شهر پایلوت این طرح بود و به سمتی رفتیم که تقریباً کل استان را پوشش دادیم و خدمات به صورت کامل ارائه شد و در حال حاضر اولویت ما، برقرار نگاه داشتن این طرح است.
 
وی با اشاره به درمان‌محور بودن نظام بهداشت و درمان کشور گفت: نظام بهداشت و درمان در دست پزشکان است و پزشکان نیز درمان‌محور هستند نه پیشگیری محور، بر این اساس وزارتخانه بهداشت و درمان نیز درمان محور است.
 
عفتی افزود: به طور قطع بحث پیشگیری موضوع نهادینه شده‌ای نیست که بخواهیم اقدامی در راستای آن انجام دهیم اما هدف ما این است که این فعالیت‌ها را به نحوی انجام دهیم که فرزند معلول جدیدی وارد خانواده نشود.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..