استاندار یزد:

تشکلها از عناصر اصلی شکل گیری جامعه مدنی هستند

استاندار یزد در نشست با مسوولین سازمان های مردم نهاد جوانان استان گفت: باید دست به دست هم دهیم تا فضای تعامل دولت و سمن ها در استان تقویت شود چرا که قابل پذیرش نیست که نگاه دولت و افرادی که به نوعی با فعالیت تشکل ها مرتبط هستند، همان نگاه های گذشته باشد.

به گزارش یزدی نیوز"محمدعلی طالبی" در نشست مسوولین سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان استان با اظهار خرسندی از اینکه" به لحاظ کمی رشد بسیار خوبی در زمینه ایجاد تشکل های اجتماعی رقم خورده  و از لحاظ کیفی نیز شاهد فعالیت های موثری در این عرصه هستیم،" گفت: البته جای تاسف است که می بینیم برخی نگاه ها و صحبتها در ارتباط با تشکلها، همان رویکردها و گرایشهای بیست سال پیش است.

استاندار یزد افزود: موانع و محدودیت هایی که امروز تشکل ها با آن مواجه هستند نوعأ محدودیت هایی  است که در دو دهه پیش نیز با آن مواجه بوده اند اما برای رسیدن به جایگاه واقعی تشکل ها نباید عجله کرد زیرا جامعه مدنی در بستر زمان شکل می گیرد و تشکل ها نیز یکی از عناصر اصلی شکل گیری جامعه مدنی هستند که باید به تدریج جای خود را باز کرده و در فرهنگ ما ریشه دار شوند تا بتوانند به طور موثر فعالیت داشته باشند.
"طالبی" ادامه داد: اینکه نگاه دولت و  افرادی که به نوعی با فعالیت تشکل ها  مرتبط هستند، همان نگاه های گذشته باشد قابل پذیرش نیست و باید دست به دست هم دهیم تا فضای تعامل دولت و سمن ها در استان تقویت شده و نقطه ضعفی در این حوزه نداشته باشیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان اظهار داشت: تشکل ها می توانند در این مسیر بیشترین نقش را داشته باشند و جای خوشحالی دارد که تشکل های جوانان مجمعی را شکل داده و می توانند بسیاری از مسائل و مشکلات خود را از طریق این مجمع دنبال کنند و با حمایت مسئولین برنامه ها را پیش ببرند.
وی گفت: مطالبه من از شما این است که در راستای شکل گیری تعامل و ارتباط حداکثری با مدیران قدم بردارید و بدانید که ما در کنار شما هستیم تا این فضا را شکل داده و هر جا مانع و محدودیتی وجود دارد با همراهی یکدیگر آن را رفع کنیم.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی تصور میکنند به دلیل محدودیتهایی که همواره فعالیتهای حزبی در کشور ما با آن روبروست، افراد  فعال در حوزه سیاسی، تمایل بیشتری به حضور در سازمان های مردم نهاد دارند. 
"طالبی" با تأکید به مقوله مسئولیت اجتماعی احزاب، گفت: مسئولیت اجتماعی باید همواره مورد توجه احزاب باشد چرا که در دیگر کشورها نیز رویکرد احزاب به فعالیت در حوزه های اجتماعی و فرهنگی چشمگیر است. 
وی افزود: در کشور ما احزاب فقط برای کار حزبی در مقاطع انتخابات شکل گرفته اند و متاسفانه دیگر کارکردهای احزاب مغفول مانده است. 
وی با بیان اینکه این ظرفیت باید در حوزه اجتماعی نیز فعال شود، گفت: باید افراد را به فعالیت های اجتماعی تشویق کرد. 
این مقام مسئول با بیان اینکه شفافیت مالی در فعالیت تشکل ها بسیار مهم است، عنوان کرد: سازمان های مردم نهاد در استان ورای کار و مسئولیت خود باید هدف و برنامه مشترکی را دنبال کنند. 
"طالبی" گفت: لازم است سمن ها و تشکلها در موضوعاتی که جزو اولویت های استان است، کمک کننده باشند و برای شکل گیری گفتمان مشترک در راستای توسعه استان بکوشند.
استاندار یزد در پایان تاکید کرد: کمیته دائمی گفت و گوی دولت و جوانان در استان شکل خواهد گرفت و موضوع سمن ها موضوعی محوری در این کمیته است.
 
 
پذیرای طرح ها و ایده های سمن های جوانان استان هستیم
 
 
فخرالسادات خامسی هامانه در نشست استاندار و مسئولان استان با سمن های جوانان ضمن تبریک هفته جوان به جوانان همیشه حاضر در صحنهٔ یزد، گفت: بر اساس تفاهم نامه انعقادی بین وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان، از این پس کسب مجوز فعالیت سازمان های مردم نهاد جوانان از طریق وزارت کشور انجام می شود و اعتبارنامه هایی که تاکنون از ورزش و جوانان گرفته می شد، از این پس از طریق استاندار به امضا خواهد رسید.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری این اقدام را در راستای هویت بخشی بیشتر به سمن ها دانست و گفت: سمن های وززش و جوانان به مانند دیگر سمن های استان می توانند در فعالیت های اجتماعی فرهنگی مشارکت کنند از این رو، پذیرای طرح های مرتبط با اولویت های استان از سوی همه تشکل های اجتماعی هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد که با عقد این تفاهم نامه، در نشست ها و جلسات سمن های استان، رویکرد فقط نگاه به تشکل های وزارت کشور نباشد بلکه دیگر تشکل ها اعم از تشکل های وزارت کشور، ناجا، بهزیستی و ورزش و جوانان نیز در جلسات و برنامه ها حضور داشته باشند. 
خامسی تصریح کرد: دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری پذیرای طرح ها، برنامه ها، ایده ها، درخواست ها و دغدغه های همه سازمان های مردم نهاد استان می باشد.
گفتنی است این نشست به میزبانی مجمع سمن های جوانان استان برگزار شد.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..