نظرات کارشناسی، مبنای صدور آراء قضایی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان: نظرات کارشناسی مبنای صدور آراء قضایی است که از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئولیت سنگینی را به دنبال دارد.

به گزارش یزدی نیوز،علی اکبر شمس در نشست مشترک مسئولان قضایی با اعضای هیئت مدیره کارشناسان رسمی و ماده ۱۸۷، افزود: کار کارشناسی نیز به نوعی قضاوت است چراکه با ارائه نظر کارشناسی در صدور حکم مشارکت دارند و به تبع باید مسئولیت ارائه نظرات کارشناسی را مد نظر داشته باشند.نظرات کارشناسی، مبنای صدور آراء قضایی

 
وی تصریح کرد: هرفرد در هر رده خدمتی اعم از قاضی، کارمند، کارشناس و وکیل در قبال وظیفه خود مسئولیت سنگینی دارد و باید در مسیر حق و عدالت و صداقت و امانت داری گام بردارد.
 
این مقام قضایی، اتقان نظرات کارشناسی، شفافیت و دقت و ارسال در موعد مقرر را از کارشناسان خواستار شد و گفت: هرگونه نقص و مشکل در نظرات کارشناسی، ابهام در متن ارائه شده، تأخیر در ارسال و سایر مشکلات این چنینی، کل یک فرایند دادرسی را تجدید می کند و تا اینکه شعبه رسیدگی کننده دوباره اخطار رفع نقص بدهد، ابلاغ انجام شود و وقت رسیدگی مجدد تعیین نماید یک زمان طولانی از دست می رود.
 
وی به برخی از پرونده های خاص و یا افراد خاص در برخی از پرونده ها در دستگاه قضایی، اشاره کرد و بیان داشت: دیده شده که پس از انتخاب کارشناس برای بحث کارشناسی در برخی از پرونده ها با توجه به اینکه نوع موضوع پرونده چالش برانگیز است و یا افراد خاصی جزء خوانده و یا خواهان اینگونه پرونده ها هستند کارشناسان از قبول کارشناسی پرونده شانه خالی می کنند که انتظار دستگاه قضایی در اینگونه پرونده ها و مواجه با اینگونه افراد، حضور پر قدرت کارشناسان و ارائه نظرات کارشناسی شفاف و متقن است تا حق و عدالت و انصاف در اینگونه پرونده ها به احسن وجه رعایت شود.
 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد تأکید کرد: دستگاه قضایی حافظ قانون و پیشتیبان افراد قانونمدار است و هرگز اجازه نخواهد داد تا تبعات و یا حاشیه ای متوجه کارشناس در پرونده های خاص گردد.
 
وی یادآور شد: اگر قاضی و کارشناس یک رسالت سنگین را پذیرفته اند نباید ترس از حاشیه و سایر تبعات همچون شکایت های کیفری، انتظامی و توسل به تهدید و تطمیع و فشار کسی را از میدان عدالت و انصاف خارج کند.
 
 
 
 
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..