ثبت ملی خانه تاریخی صغیره

خانه تاریخی صغیره اردکان با شماره 31882در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش یزدی نیوز معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: این بنای ارزشمند با مساحت ۷۰۰ مترمربع در بافت تاریخی داخل حصار اردکان و نزدیکی مسجد چرخاب واقع شده است.ثبت ملی خانه تاریخی صغیره

علی اصغر صمدیانی در خصوص تاریخچه و وجه تسمیه این اثر افزود: قدمت بنا مربوط به دوره صفوی  ،  قاجار و وجه تسمیه آن متاثر از نام آخرین مالک آن است و اکنون در اختیار میراث فرهنگی شهرستان اردکان قرار دارد.
  قدمت اثر ، وجود آب انبار داخل خانه و نیز وجود درهایی با شیشه های مشبک و رنگی و نزدیکی به خانه ثبتی بانو رباب طاهری، ازویژگی های مهم این خانه تاریخی محسوب می شود. 
معاون میراث فرهنگی استان یزد ،در خصوص مشخصات این بنا گفت :   خانه صغیره درسه جبهه ساخت ، طراحی و احدث شده است و در قسمت شمالی آن ورودی بنا و فضای ایوان باپوشش سقف طاق و تویزه واقع شده  است.
 
وی افزود : در انتهای حیاط اتاقی وجود دارد که فضای زیر بادگیر است وتنها بادگیر خانه در این قسمت تعبیه شده است.
صمدیانی با اشاره به اینکه ضلع جنوبی بنا دارای دو راهرو و یک اتاق سه دری با پنجره هایی دارای شیشه رنگی مشبک است افزود: ضلع غربی ساختمان فاقد سازه معماری است.
با توجه به ثبت این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی، این خانه زیر نظر حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث ‌فرهنگی استان قرار می‌گیرد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می‌شود.
استان یزد دارای ۴۳۱ خانه ی تاریخی ثبت شده است که از این تعداد ۷۰ مورد در شهرستان اردکان واقع شده است . 
 
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..