مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد:

ایجاد واحدهای بوم‌گردی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی حمایت می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد گفت: ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاها همچنین مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی توسط بنیاد مسکن استان یزد به طور ویژه حمایت می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز علیرضا قربانیان، در نشستی خبری با اشاره به سابقه شکل‌گیری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: آبادانی روستاها از مأموریت‌های مهم و اصلی این نهاد است و استان یزد در این زمینه از استان‌های پیشتاز و جزو پنج استان برتر کشور است.

 
وی بیان کرد: طرح هادی از جمله مواردی است که کار مطالعات و اجرای آن در روستاها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می‌شود به نحوی که تاکنون در بالغ بر ۲۶۰ روستا کار اجرایی طرح هادی انجام شده است.
 
قربانیان عنوان کرد: در حال حاضر مطالعات طرح هادی ۴۱۱ روستا نیز مصوب شده که باید در افق ۱۰ ساله به اجرا درآید ضمن اینکه در سال گذشته، این طرح با اعتباری بالغ بر ۳.۵ میلیارد تومان در ۷۵ روستا تهیه شد.
 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واگذاری اراضی دولتی به روستاییان متقاضی عنوان کرد: بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین در سطح روستاهای استان به متقاضیان واگذار شد که ۸۵ درصد این میزان منجر به ساخت و ساز شده و بازگشت روستاییان حتی به طور موقت را به دنبال داشته است.
 
وی همچنین با اشاره به سنددار کردن خانه‌های روستایی به عنوان یکی از اولویت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان یزد ادامه داد: این اقدام با هدف تثبیت نظام مالکیت، کاهش و رفع اختلافات حقوقی در روستاها، امکان بهره‌گیری روستاییان از تسهیلات بانکی و کمک به توسعه اقتصادی روستاها انجام شده است.
 
قربانیان عنوان کرد: در این راستا تاکنون بیش از ۵۴ هزار جلد سند روستایی صادر شده که ۵۰ هزار مورد از آنها برای روستاها و ۴ هزار مورد مربوط به شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بوده است.
 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه هزینه صدور سند مالکیت خانه‌های روستایی ۱۲۰ هزار تومان است، یادآور شد: هزار و ۲۰۰ فقره سند نیز در سال ۹۷ برای متقاضیان صادر شد.
 
وی از ساماندهی و مرمت بافت‌های با ارزش روستایی خبر داد و گفت: در روستاهایی که از پتانسیل گردشگری برخوردارند، کار طرحی توسط بنیاد مسکن اجرا می‌شود که این طرح با هدف حفاظت، مرمت و احیای بافت‌های با ارزش روستایی انجام می‌شود.
 
قربانیان خاطرنشان کرد: تاکنون این طرح در هشت روستا از جمله اسلامیه، فهرج، شمسی، توران‌پشت، عقدا و…. اجرا شده و به نوعی روی بافت تاریخی ارزشمند روستاها، کار ساماندهی و مرمت انجام شده است.
 
وی همچنین از ارائه تسهیلات با نرخ ۵ درصد به میزان ۲۵ میلیون تومان برای مقاوم سازی واحدهای روستایی و تسهیلات با نرخ ۵ درصد به میزان ۱۵ میلیون تومان برای تبدیل واحدها به بومگردی و ایجاد اشتغال برای روستاییان خبر داد و گفت: در این زمینه آماده همکاری ویژه با روستاییان هستیم.
 
قربانیان همچنین از پرداخت وام‌های بلاعوض تا سقف ۸ میلیون تومان از حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی (ره) خبر داد و عنوان کرد: این وام‌ها به ۳۷۰ واحد که به دلیل مسائل و مشکلات مالی، امکان تکمیل خانه‌های خود را نداشتند، پرداخت شد.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..