رئیس جهاد کشاورزی استان یزد:

صدور ۱۷ موافقت اصولی پرورش تیلاپیا/آب منطقه‌ای شرایط را تسهیل کند

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد از صدور ۱۷ موافقت اصولی پرورش ماهی تیلاپیا برای متقاضیان سرمایه‌گذاری خبر داد و خواستار تسهیل شرایط از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان شد.

به گزارش یزدی نیوز سیدجمال سجادی‌پور  در دومین جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد در سال ۹۸ با اشاره به اینکه یزد از در زمره چهار استانی است که توانست مجوز تولید و پرورش ماهی تیلاپیا را از سازمان محیط زیست دریافت کند، اظهار داشت: اکنون سرمایه‌گذارانی متقاضی راه‌اندازی واحدهای پرورش ماهی تیلاپیا هستند که باید زیرساخت‌ها برای آنها فراهم شود.

 
وی با اشاره به اقبال عمومی که در جهان به ماهی تیلاپیا وجود دارد، افزود: رسیدن تولید هزار تن از این ماهی در سال ۲۰۰۰ به ۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ خود نشان از اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش این ماهی دارد.
 
سجادی‌پور با بیان اینکه سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار در جهان گردش مالی برای ماهی تیلاپیا انجام می‌شود، عنوان کرد: چین و پس از آن آمریکا، بزرگترین تولیدکنندگان این ماهی هستند و علاوه بر این دو، اکنون در ۱۴۰ کشور جهان گونه‌های مختلف ماهی تیلاپیا پرورش داده می‌شود.
 
رئیس جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به ویژگی‌های این ماهی به ویژه مقاومت و سازگاری آن با آب‌های شور و لب‌شور عنوان کرد: در استان یزد تا EC ۱۲ هزار توسط این ماهی تحمل شده است بنابراین پرورش این ماهی در یزد می‌تواند نقش بسیار مهمی در صنعت شیلات کشور ایجاد کند.
 
سجادی‌پور با اشاره به اینکه در سطح کشور، یزد استان پیشگام در زمینه پرورش این ماهی بوده است، بیان کرد: اکنون هشت کارگاه پژوهشی فعال در مرکز تحقیقات پرورش ماهیان آب شور بافق در زمینه ماهی تیلاپیا فعالیت می‌کنند.
 
وی خواستار تسهیل شرایط توسط تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان برای فراهم کردن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری برای این گونه ماهی در استان یزد شد و گفت: در ایستگاه بافق در زمینه تأمین برق و گاز مشکلاتی وجود دارد و این امر سبب شده نتوانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم در حالی که امکان تولید هزار تن ماهی در این ایستگاه وجود دارد.
 
سجادی‌پور از صدور ۱۷ فقره موافقت اصولی پرورش ماهی تیلاپیا برای متقاضیان سرمایه گذاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد: امسال بتوانیم حداقل دو واحد با ظرفیت تولید ۵۰۰ تن و تکثیر ۳ میلیون قطعه بچه ماهی تیلاپیا را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.
 
وی از شرکت آب منطقه‌ای استان یزد نیز خواست: با توجه به اینکه در بسیاری مناطق دسترسی به آب در عمق سه تا چهار متری امکان‌پذیر است و آب مصرفی دوباره به سفره‌های زیرزمینی باز می‌گردد، شرایط را برای تأمین آب این واحدهای فراهم کند.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..