معرفی سه دستاورد جدید هسته ای

سوپر جاذب ها ی بهداشتی ، ژل مخصوص سونوگرافی و ساخت سنسور اندازه گیری رطوبت از جمله دستاوردهای مجتمع پژوهشی ایران مرکزی در یزد است.

به گزارش یزدی نیوز یکی از محققان مجتمع پژوهشی ایران مرکزی در یزد گفت:وجود مشکل در تولید پوشک نوزادان  باعث شد محققان مجتمع پژوهشی ایران مرکزی موفق شوند سوپر جاذب های بهداشتی ،با روش ایمن وبهداشتی و بدون استفاده از مواد شیمیایی رایج تولید کنند که  هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کند.

 
این محقق  با اشاره به استفاده از این مواد بعنوان ماده اولیه پوشاک نوزادان وبزرگسالان افزود : طبق آمار قیمت وارداتی این محصول به ازای هر کیلو گرم سه ونیم دلار است که روزانه ۱۶۰ تن از این ماده مورد نیاز کشور است  که با خودکفایی در تولید این ماده در خروج ۵۶۰ هزار دلار ارز از کشورصرفه جویی می شود.
 
وی گفت:تولید بومی ژل سونوگرافی با کاربرد اصلی تست سونوگرافی دیگر دستاورد این مجتمع است ، که قیمت هر لیتر از نوع وارداتی این محصول نیز  یک ونیم دلار است که با تجاری سازی وتولید انبوه  آن سالانه هفت میلیون و پانصد هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کشور فراهم می شود.
 
یکی دیگر از محققان با اشاره به ساخت سنسور اندازه گیری رطوبت ومیزان مصرف آب  دربخش  کشاورزی و صنعت افزود: این سامانه مشابه خارجی ندارد اما نسبت به دستگاه های اندازه گیری رطوبت یک سوم قیمت را دارا است.
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..